HTML

Pintada

Friss topikok

Címkék

"Véres Bill" Anderson (1) A38 (1) Adidas (1) Adolf Dassler (1) Adolf Hitler (2) Afrika (1) Agatha Christie (1) Alain Delon (1) Albert & David Maysles (1) Albert Barillé (1) Albert Einstein (1) Alexander Calder (1) Alexandre Dumas (1) Alfred Dreyfus (1) Alfred Hitchcock (2) Alice csodaországban (1) Alice Pyne (1) alkohol (2) Allen Ginsberg (3) Altamont (1) Amerikai polgárháború (1) Andalúziai kutya (1) André Kertész (1) Andy Warhol (1) Anglia (1) animációs film (1) Anne Frank (1) Annie Leibovitz (1) antiszemitizmus (2) Antonio Banderas (1) Arisztotelész (1) A fekete tulipán (1) A három testőr (1) A kaméliás hölgy (1) A kockásfülű nyúl (1) A nagy ho-ho-ho-horgász (1) bábfilmsorozat (1) bakancslista (1) balett (1) Bálint Ágnes (1) Bán Sarolta (1) Batman (1) BBC (1) beat (1) Beatallica (1) Beatnik (1) Beetlejuice (1) Béke (1) Benny Hill (1) Ben Affleck (1) Bergendy (1) Bergendy István (1) betegség (1) Billy Holiday (1) Bill Evans (1) Bíró László (1) blues (3) Blues (1) Bob Dylan (3) Bob Marley (1) Bodrogi Gyula (1) bölcsesség (2) Bolond Kalapos (1) Boney M (1) bordélyvilág (2) Brad Pitt (1) Brian Jones (2) Bruce Willis (1) Brunszvik Teréz (1) Budapest (9) Buddy Guy (1) Buddy Holly (1) Buena Vista (1) Bunny Wailer (1) bűnözés (1) Bye Bye Birdie (1) Byrds (1) cameo (1) Campari (1) Casey Affleck (1) Cate Blanchett (1) CBS (1) Charles Mingus (1) Charlie Chaplin (1) Charlotte Zwerin (1) Chet Baker (1) Cicavízió (1) Címkék (1) Cindy Crawford (1) Clint Eastwood (1) country (1) Csukás István (1) D-nap (1) Danny Elfman (2) Dave Brubeck (1) David Bowie (1) David Seymour (1) DC Comics (1) Dean Martin (1) Dean Potter (1) design (1) Diákhitel (1) Diákhitel 2. (1) Diane Arbus (1) Diego Rivera (1) Disneyland (1) divat (3) Django Reinhardt (1) Donald kacsa (1) Drakula (1) Dreyfus-ügy (1) drog (1) Duke Ellington (1) E-book (1) Edith Piaf (2) Edvard Munch (1) Ed Sullivan (1) ego (1) Egon Schiele (1) Egyszer volt ... az ötlet (1) életmód (1) Elliott Erwitt (1) első világháború (2) Elvis Presley (2) Émile Zola (1) Emmeline Pankhurst (1) Ennio Morricone (1) ENSZ (1) építészet (1) Eric Clapton (1) Ernest Hemingway (2) Erzsébet királyné (1) Étel & Ital (1) F. Scott Fitzgerald (2) Family Guy (1) fasizmus (1) Fats Domino (1) Federico Borrell García (1) Federico Fellini (1) Felsőoktatás (1) feminizmus (2) fényképészet (7) Ferenc József (1) festészet (2) Festo (1) fesztivál (1) film (17) filozófia (2) fotó (12) fotómanipuláció (1) Frakk a macskák réme (1) Franciaország (4) Francis Bacon (1) Frankenstein (2) Frankenweenie (1) Frank Capra (1) Frank James (1) Franz Kafka (1) Frédi és Béni a két kőkorszaki szaki (1) Frida Kahlo (1) Gábor Dénes (1) Gálvölgyi János (1) George Harrison (1) George Lucas (1) Gerda Taro (1) gésa (3) Gianni Luminati Nicassio (1) Gimme Shelter (1) Goldmark Károly (1) google (1) Goy Andor (1) grafika (3) Greta Garbo (2) Guernica (1) Guggenheim Múzeum (1) Gustav Klimt (1) háború (2) hadászat (1) hagyomány (1) Haight-Ashbury (1) Hair (1) halloween (2) Hanna & Barbera (1) Heath Ledger (1) Henri Cartier-Bresson (2) Henri Charrier (1) Henry Cartier-Bresson (1) Hey Jude (1) Hiperkarma (1) hippi (3) Hippokratész (1) Hollandia (1) hópehely (1) Howard Pyle (1) humor (4) Hunter S. Thompson (3) ICC kód (1) idézet (24) idézet. (1) időjárás (1) ifj. Alexandre Dumas (1) Iggy Pop (2) II. Miklós cár (1) indie rock (1) információáramlás (1) inspiráció (1) interjú (3) Intim Torna Illegál (1) irodalom (12) Jack Kerouac (2) Jack Nicholson (2) Jack White (2) James Dean (1) James Joyce (1) Janis Joplin (2) Japán (3) játék (4) jazz (2) Jeanloup Sieff (1) Jefferson Airplane (3) jelenkor (1) Jerry Lewis (2) Jesse James (1) Jesse James meggyilkolása a tettes a gyáva Robert Ford (1) Jimi Hendrix (3) Jim Henson (1) Jim Morrison (1) Johnny Cash (2) Johnny Depp (2) John Coltrane (1) John F. Kennedy (1) John Lennon (3) John Steinbeck (1) Jókai Mór (1) Josef Skvorecky (1) Joseph Barbera (1) Jozef Sztálin (1) József Attila (1) Julio Cortázar (1) kalóz (1) Kanada (1) karácsony (3) Karácsonyi lidércnyomás (1) Kardinsky (1) Keith Richards (1) Kék Ház (1) kémkedés (1) Ken Kesey (1) kép (51) képeslap (1) Kex (1) kifakadás (1) KISS (1) koncert (4) könyv (3) környezet (1) kreatív (1) Kukori és Kotkoda (1) külföldi élet (1) kultúra (109) Kurt Cobain (1) Kurt Vonnegut (1) Kyoto (1) labdarúgás (1) Lead Belly (1) Led Zeppelin (1) Leonardo da Vinci (2) levelezőlap (1) Lewis Carroll (1) Little Willie John (1) Louis Armstrong (1) Louis Pasteur (1) LSD (2) Ludwig Múzeum (1) Lugosi Béla (2) Luis Bunuel (1) Lulu (1) Magic Trip (1) Magyarország (10) magyar találmányok (2) Magyar Televízió (7) Magyar Televízó (1) Manhattan terv (1) marihuána (1) Marilyn Monroe (1) Marion Cotillard (2) Martha & The Vandellas (1) Martin Scorsese (1) Marty Balin (1) Mary Shelley (1) második világháború (8) Mata Hari (1) Mekk Elek az ezermester (1) merénylet (2) Merry Prankster (1) mese (15) Metallica (1) Metropolitan Múzeum (1) Mexikó (1) Michelangelo Antonioni (1) Michel Legrand (1) Mickey Mouse (1) Mick Jagger (2) Mick Taylor (1) Mikey Schaefer (1) Miles Davis (2) Minnie Mouse (1) Monte Cristo grófja (1) Monty Python (1) Morzekód (1) MTV (1) Muddy Waters (1) Muppets (1) Muse (1) musical (1) művelődés (49) művészet (28) My Fair Lady (1) My Lai (1) Nagy-Britannia (2) Nagyítás (1) napló (1) NASA (2) National Geographic (1) National Portrait Gallery (1) Neal Cassady (1) Neil Armstrong (1) némafilm (3) Németország (2) neorealizmus (1) Neumann János (1) New-York Daily Times (1) Nickolas Muray (1) Nirvana (1) novella (1) NSDAP (1) Okostojás (1) Olaszország (1) olasz filmművészet (1) olimpia (9) Omega (1) Örkény István (1) Oroszország (1) orvostudomány (2) Oscar-díj (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) Pablo Picasso (1) Páneurópai piknik (1) Papp László Sportaréna (1) Patti Smith (1) Paul MacCartney (1) Paul McCartney (1) pawel kuczynski (2) PBS (1) Peggy Lee (1) Peter Tosh (1) Pethő Zsolt (2) Piazza dei Miracoli (1) Picasso (1) Pillangó (1) Piotr Kabat (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (1) Pokol Angyalai (1) politika (1) Pom Pom meséi (1) propaganda (1) prostitúció (9) publicisztika (1) Puma (1) Puskás Ferenc (1) R&B (2) Ragyogás (1) rajzfilm (1) rák (1) Ramones (1) Raoul Wallenberg (1) Raszputyin (2) Ray-Ban (1) recept (1) reggae (1) Regina Brett (1) reklám (2) retró (13) Ringo Starr (1) Roberto Rossellini (1) Robert Capa (1) Robert Downey Jr. (1) Robert Elfstrom (1) Robert Ford (1) Robert Frank (1) Robert Johnson (1) Robert Mapplethorpe (1) robot (1) rockabilly (2) rock and roll (1) rock n roll (3) Rolling Stone (1) Romhányi József (1) rövidfilm (2) Roy Orbison (1) Ruanda-i mészárlás (1) Rubik-kocka (2) Rubik Ernő (1) Rudolf Dassler (1) S.O.S. (1) Salvador Dalí (2) Samuel Morse (1) Shel Silverstein (2) Simon Bent (2) Sisi (1) Slavonia (1) SmartBird (1) Son House (1) Sopron (1) sör (1) Spanyolország (1) Spanyol polgárháború (2) sport (10) Stanley Kubrick (1) Stephen King (2) Super Mario (1) Susan Sontag (1) Süsüke a sárkánygyerek (1) Süsü a sárkány (1) Syrius (1) Száll a kakukk fészkére (1) Szent-Györgyi Albert (1) Szilárd Leó (1) színház (2) szórakozás (1) Szovjetúnió (1) Születésnap (4) szürrealizmus (1) Taj Mahal (1) tánc (1) technika (1) technológia (1) TED konferencia (1) tél (1) Telekocsi (1) televízió (2) Teller Ede (1) térkép (1) természet (1) terrorizmus (1) TET offenzíva (1) Thames Television (1) Thelonious monk (1) The Beach Boys (1) The Beatles (9) The Benny Hill Show (1) The Doors (2) The Ed Sullivan Show (1) The Flintstones (1) The Greatful Dead (1) The Jackson 5 (1) The Mamas & The Papas (1) The New York Times (2) The Rolling Stones (7) The Supremes (1) The White Stripes (2) The Who (1) Timothy Leary (1) Tim Burton (4) Tiny Tim (1) Titanic (1) Tobey Maguire (1) történekem (1) történelem (102) totó (1) Traviata (1) tudomány (14) TV Guide (1) újság (3) újságíró (2) ünnep (5) Űr (1) USA (14) utazás (1) vámpír (1) Vanity Fair (1) Verdi (1) vers (2) Victor Hugo (1) videó (15) Vietkong (1) Vietnám (1) világnap (1) Vízipók-csodapók (1) Vogue (1) Volt egyszer egy vadnyugat (1) Vöröskereszt (1) Vörös Hadsereg (1) Wailers (1) Walk off the Earth (1) Walt Disney (7) Walt Disney World (1) Walt Disney World Resort (1) West Side Story (1) White Rabbit (1) White Stripes (1) Whoopi Goldberg (1) William Hanna (1) William Quantrill (1) Willie King (1) Wim Wenders (1) Woodstock (2) Wright testvérek (1) Yoko Ono (2) youtube (2) Youtube (3) zene (41) Címkefelhő

Linkblog

Lisztmayer Zsófia

Kultúrblog

2013.02.12. 20:17 Pintada

Budapest ostroma

Címkék: kép kultúra térkép történelem videó háború idézet művelődés második világháború hadászat Adolf Hitler Budapest Vöröskereszt Németország Szovjetúnió Jozef Sztálin Raoul Wallenberg Vörös Hadsereg

1944 szeptemberére már mindenki tisztában lehetett azzal, hogy a háború elveszett, de mindenki bizakodott abban, hogy a front nem fogja elérni a fővárost. Magyarország erődvonalai között Budapest kulcsfontosságú helyet foglalt el. Hamarosan bizonyossá vált, hogy a szovjet hadsereg eléri Budapestet és a magyar főváros ostromlott erőddé változik. A románok augusztusban átálltak a szövetségesek oldalára, ez pedig jócskán meggyorsította a szovjet hadsereg haladási sebességét. A magyar főváros ostroma 68 évvel ezelőtt, 1945. február 13-án ért véget.

Budapest 1945 nyarán.jpg

A propaganda teljes erőbedobással hirdette a város minden áron történő megvédését. A nyári és kora őszi hónapokban a nyilas vezetők még tervezték a város evakuálását, azonban szállítókapacitás szűkössége miatt egyre csak halasztották. Később pedig a gyors szovjet előrenyomulás tette reménytelenné a lakosság elszállítását.

A nyilas vezetők álláspontjának formálódásában a német nyomásnak nem kevés szerepe volt. Hitler hallani sem akart arról, hogy a védők feladják a várost és kitörjenek, november 23-án pedig erőddé nyilvánította a fővárost (Festung Budapest). A Führer nem kockáztathatta meg, hogy elveszíti az Alpesi Erőd (Alpenfestung) hadműveleti előterét, másfelől a  magyarországi szénhidrogén-mezők birtoklása a háború folytatása szempontjából létfontosságúvá vált. Ráadásul az sem volt elhanyagolható, hogy Magyarország elvesztésével a német szövetségesek száma tovább csökkent volna, melyet Hitler nem engedhetett meg magának. Beregfy Károly honvédelmi miniszter vitéz Hindy Ivánt nevezte ki Budapest teljhatalmú katonai biztosává, azonban a tábornoknak nem nyílt lehetősége a hadműveletek irányítására, csupán a fegyelmi, utánpótlási és ellátási kérdésekre terjedt ki a hatásköre. A német hadsereg teljes mértékben átvette az irányítást a város védelmét illetően és komolyan is vették azt. Szeptember 22-én Guderian elrendelte egy erődvonalrendszer kiépítését. Ez három fő védővonalból állt: a Karola-vonal az Északi-középhegység déli peremén húzódott, a Margit-vonal Buda és a Balaton, illetve a Balaton és a Dráva között. Az Attila-vonal a főváros pesti oldalát vette körül.

Októberben a Tiszántúlon folytak harcok, hamarosan azonban a német támadások is érzékeltették hatásukat: bizonyos helységek akár többször is gazdát cseréltek. Sztálin október 28-án adta ki a parancsot a főváros lehető leggyorsabb elfoglalására a Malinovszkij marsall vezette 2. Ukrán Frontnak. A szovjet vezetés nem tervezett ostromot, úgy gondolták, hogy egy villámháború-szerű támadással különösebb veszteségek nélkül sikerül majd a város elfoglalása. Sztálin ezzel a lépéssel szerette volna elérni Magyarország kapitulációját. Bár a szövetséges győzelemhez kétség sem férhetett, a várost védő magyar és német csapatokat csak nagy veszteséggel és egy rettenetes ostrommal tudta csak térdre kényszeríteni a Vörös Hadsereg.

1_178a2.jpg

„…igyekszünk gyorsan kijutni a hitleri Németország határaihoz… ehhez előzőleg, szét kell vernünk a magyar területen lévő ellenséget, Magyarországhoz fűződik fő érdekünk.”

Sztálin, 1944 októberében

A szövetséges csapatok már november elején eljutottak Budapest elővárosaihoz (Attila-vonal), azonban a támadás itt megakadt az erős védőállásokon. A szovjet vezetés terve, minszerint menetből foglalják el a várost, ekkor dőlt meg. November 11-én újabb kísérlettel próbálkozott a 2. Ukrán Front. A kézzel fogható sikerre azonban december elejéig kellett várni. December 5-én a 2. Ukrán Front észak-kelet felől indított újabb rohamot, míg a 3. Ukrán Front (Tolbuhin marsall vezetésével) délről támadta a várost. Szentestére sikerült bekeríteniük a várost, majd egy egyhetes elszánt harcot követően behatoltak Pestre.

Attilavonal_terkep2.jpg

"Az ostrom Újévkor kezdődött a téli égből jövő rettenetes zajjal. Fedélzeti géppuskasorozatok. Dobhártyaszaggató sivításuk egyre erősödött. A kibírhatatlan feszültség az utolsó sorozatig egyre fokozódott, majd rettenetes csend volt, egészen a következő ritmikusan ismétlődő halálos révületig. Hirtelen úgy éreztük, hogy dől a ház, de nem a miénk volt, hanem a szemközti épület legfölső emelete. A kettévágott szoba üresen tátongott az utca felé, mint egy színházi díszlet. A pianínón elfeledett melódiák."

Karinthy Ferenc, Aranykor című regényéből

A szovjet hadsereg tüzérsége utcáról utcára, házról házra rombolta le a várost. A mindennapi élet képe a fővárosban teljesen új értelmet nyert. Novemberben megkezdődött a kormányszervek kimenekítése a fővárosból. A bombázásokon, az élelmiszer- és ivóvízhiányon kívül a lakosságnak (különösen a zsidó lakosságnak) még a nyilas terrort is el kellett viselnie. A szörnyű időszaknak több, mint 100 ezer halálos áldozata volt: sokakat a gettóban (a budapesti gettót 1944. novemberében hozták létre, érdeklődők erre), sőt az utcán gyilkoltak meg, és a Duna partra is gyakran vittek csoportokat, akiket aztán belelőttek a folyóba. A Nemzetközi Vöröskereszt, illetve a svéd és a svájci nagykövetségek is tették dolgukat: hozzávetőlegesen 144 ezer embert mentettek ki a földi pokolból. Mindenképpen meg kell említeni Raoul Wallenberg hivatalnok nevét, aki minden erejét beleadva igyekezett minél több embernek megadni az élet reményét. Wallenberg máig sem tisztázott körülmények között hunyt el a KGB börtönében.

800px-Budapest_ostroma2.jpg

tumblr_mezhi62iTt1rplqspo1_5002.jpg

Szovjet adatok szerint az ostromlók létszáma január 1-jén 66 900 fő volt (a három pesti hadtestre vonatkozólag), ehhez hozzáadva azonban a 2 budai hadtestet, a két lövészhadosztályt, egy harckocsi- és hat nehéztüzérdandárt stb., akkor több mint 150 000-es létszám jön kit. Ezzel szemben a védők száma a Dél Hadseregcsoport december 30-i jelentése szerint 95 ezer fő volt (ebből 45 ezer német).  A szovjet vezérkarnak 188 ezres védőszámot jelentettek. /Magyarország a XX. században, szerk.: Kollega Tarsoly István. Babits Kiadó, Szekszárd,/

Szovjet alakulatok menetelnek az Üllői úton. 1945. február2.jpgSzovjet alakulatok menetelnek az Üllői úton (1945.02.02.)

A védők ellátására két lehetőség kínálkozott: az első, az uszályok Dunán való leúsztatása kevésbé volt sikeres, mivel többségük aknára úszott, vagy elsüllyesztették. A másik módszer pedig a légihíd kiépítése volt. December 29-én állították fel a Budapesti Légiellátó Csoportot. A csoport február 10-ig tudta folytatni küldetését, addigra az összes korábban meglévő és kiépített repülőtér szovjet kézre jutott. A leghatékonyabb módszer az volt, hogy ejtőernyőkkel dobáltak le tartályokat, azonban a teljes szükségletet még így is csak töredékében tudták fedezni.

Repülőgéproncsok a szükségreptérként használt Vérmezőn. 1945. február2.jpgVérmező - Szükségrepülőtér

Magyar tüzérség a Budapest körüli harcokban 1944 telén2.jpgMagyar tüzérség

1945. január 7-én a Vörös hadsereg csapatai elérték a Hungária és a Könyves Kálmán körutat. Ettől kezdve azonban még egy hétnek kellett eltelnie ahhoz, hogy végül eljussanak a néhány kilométerre lévő városközpontig. A III. páncéloshadtest támogatására Hitler a helyszínre rendelte a Varsótól északra harcoló IV. SS-páncéloshadtestet. Január végére a IV. páncéloshadtest már alig 25 kilométerre van a német védelem hátvédjétől, de ekkora az ostrom sorsa már megpecsételődött. A németek január 15-én kezdték meg a tárgyalásokat a fegyverletételről, három nap múlva pedig már a vörös zászló lobogott a Parlamenten.

Szovjet gyalogság utcai harcokban. Budapest, Nagykörút2.jpg

Budán viszont a német ellenállás még tartott: központjuk a várnegyed volt. Február 11-én este 8 órakor a német védők megkísérelték a kitörést északnyugati irányban. A védők létszáma ekkor körülbelül 24 ezer német és 20 ezer magyar katonából állt. Nagyjából 10 ezer katona jutott át a szovjet gyűrűn, ebből azonban körülbelül 1 000 főnek sikerült saját csapatokhoz kerülnie. A többiek egy részét elfogták, hazamentek és/vagy bujkáltak. A szovjet tüzérség 8 óra körül vette tűz alá a várat és az onnan elvezető utakat. Ebből valószínűsíthető, hogy valamilyen forrásból tudomást szereztek a védők kitörési szándékáról.  Február 12-én a védők maradéka is kapitulált, 13-án pedig a német ellenállás utolsó pontjain is letették a fegyvert.

Német és magyar katona a Budai várban, 1944. október 20. Háttérben a Tigris–II. harckocsi2.jpgNémet és magyar katona a Budai várban, 1944. október 20. Háttérben a Tigris–II. harckocsi

Budapest ostroma 108 napig tartott (Sztálingrád és Leningrád ostroma után a harmadik leghosszabb ideig), melyből 50 napot teljesen körülzárva harcoltak végig a védők. A polgári lakosság 25 ezer tagja meghalt, 52 ezren pedig megsebesültek. A harcok következtében a főváros közel 40 ezer épületének 27 százaléka megsemmisült, vagy súlyosan megrongálódott. Több mint 32 ezer lakás pusztult el vagy vált lakhatatlanná. Kiégett a pesti Vigadó, a királyi vár, súlyosan megsérült az Operaház, a Zeneakadémia és a Nemzeti Színház. A védelem során a németek felrobbantották az összes Duna-hidat. A fasiszta és nyilas uralomnak vége szakadt, de megkezdődött a megszállás.

110 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://pintada.blog.hu/api/trackback/id/tr785076782

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.02.13. 11:52:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Etniez 2013.02.13. 10:51:23

Aztán a nyilas-terrort felváltotta a vörös-terror, hogy ne csak a zsidók szenvedjenek. Legalább 30.000 (ízlelgessétek) nőt erőszakoltak meg két nap alatt a "felszabadítók". Ki tudja, hányat öltek meg és hány embert vittek el Szovjetunióba kényszermunkára, jellemzően a civil lakosság soraiból.

Hát így "szabadult" fel Budapest.

The okos 2013.02.13. 10:58:25

az első kép nagyon üt

Mt 2013.02.13. 11:21:37

Az épületek arányához egy kis javítás (Palotabarát kommentje): falanszter.blog.hu/2013/01/13/szocreal_stilusu_felhokarcolok_budapesten/fullcommentlist/1#c18791903

a lényeg: az épületek kb 5% pusztult el, 25% sértetlen, 70 % kapott kisebb-nagyobb kárt

csker 2013.02.13. 11:42:30

"A nyári és kora őszi hónapokban a nyilas vezetők még tervezték..." - ekkor a nyilas vezetők éppen bujkáltak.
A szovjetek november 7-ére akarták elfoglalni a fővárost. Nem sikerült, csak három hónapra rá.

Pretoryan 2013.02.13. 11:53:34

@Etniez: nem védeném én a támadókat, mert randa 40 évünk volt, de azért erről mi tehetünk.
Erőszakolás, fosztogatás, kényszermunka ugyanezt 2 évvel korábban megkapták az orosz civilek is a magyar katonáktól sajnos! Ilyen a háború rossz oldalán lenni. :-(

Soha többet háború!

kifordított nagyanyó 2013.02.13. 12:01:47

Egész jó kis összefoglaló.

kifordított nagyanyó 2013.02.13. 12:03:10

@Etniez: Látod itt @Pretoryan: a pont!
Az oroszok is hasonlókat kaptak odahaza.

laci_52 2013.02.13. 12:22:35

Tegyük hozzá, hogy az ostrom az oroszoknak sem volt sétagalopp: egyes becslések szerint legalább 100 ezer embert vesztettek Budapestnél.

aség 2013.02.13. 12:23:10

Az elmebeteg hortiéknak csak számolni kellett volna megtanulni hadat üzenni egy milliárd embernek, két hadsereget küldeni 2000 km re és ott keménykedni ezek után mikor az oroszok vissza vágtak a szerencsétlen lakosság pusztult leginkább. Utána 50 évig háborus jovátétel és megszállás. Okos ember nem megy fejjel a falnak mert utána már hiába siránkozunk.

Etniez 2013.02.13. 12:26:02

@kifordított nagyanyó: @Pretoryan:

Persze. Valami forrás van esetleg erről? A magyar katonák is követtek/követhettek el bűnöket, de ilyen jellegű atrocitásokat nem követtek el. Nem kell őket mentegetni, úgy viselkedtek, mint egy horda. Nem véletlen, hogy még Sztálin is parancsot adott eme tevékenységek beszüntetésére. Ezek tények. Amiket ti írtok, azokra nem sok történelmi forrás utal, még az oroszok sem hozták fel soha. Ne keverjétek a német hadsereget a magyarral.
Ugyanez játszódott le Délvidéken, a kb 3000 ember halálát okozó progromra 30.000 volt a válasz szerb részről.

Sajnos újra és újra el kell ismételni, mert ti szerettek mindent összemosni a háborúval..

Ismétlem, magyar katonák nem követtek el ilyen horda szerű dúlást, mint a szovjetek. Magyar katonák partizánharcokban és zsidók deportálásában segédkeztek keleten, amivel követhettek el ilyen tetteket, de közel sem ilyen mértékben, mint amit kaptunk az ostrom után.

Etniez 2013.02.13. 12:29:30

@laci_52: Majd mindjárt zokogok, nem hívta őket ide senki. Gondolom ők sem tartanak gyásznapot a doni-hadsereg elpusztulása miatt.

Etniez 2013.02.13. 12:36:39

epa.oszk.hu/00000/00003/00023/peto.html

Olvassatok, ez csak a nemi erőszakról szól, tudományos kutatás.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 12:50:54

@Etniez: Látod, lámlenge, ezért nem érdemes a tűzzel játszani: nem csak megég a kezed, de a tűzoltó a füledet is letépi, mert nem különösebben kedveli a gondolatot, hogy hülyegyerekek miatt kelljen megperzseltetnie a seggét.

Terézágyú 2013.02.13. 12:51:03

@Etniez:
arohattkomcsik! inkábbmarattakvónaitta néemetek meganyilassok!

Plumper_ 2013.02.13. 12:53:41

@Etniez: csömörből vödörbe, de ha nem verik ki innen a náci és nyilas csapatokat, most te sem pötyögnél a gép előtt, meg én sem.
a katasztrófát pedig a Horthy-rendszer és kormányai hozták Magyarországra. vaaaaszeg megérte a néhány kis visszacsatolt területért a 150.000 halott katona a Donnál, 40.000 halott munkaszolgálatos, 600.000 magyar zsidó és sok tízezernyi polgári áldozat.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 12:55:42

@Etniez: "Majd mindjárt zokogok, nem hívta őket ide senki."

Itt látszik, hogy milyen éretten, történelmi léptékben gondolkodó ember vagy, amikor történelem a téma.

kifordított nagyanyó 2013.02.13. 12:58:00

@Etniez: Akartam is írni,hogy a ruszkiknál is a németek csináltak ilyet.
De mivel mi velük voltunk sok jóra nem számíthattunk.

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 12:58:09

@Terézágyú:
Mi a kiba**ott köze van a nyilasoknak, meg a németeknek ahhoz, hogy a sztálinista hadsereg szörnyű rémtetteket hajtott végre a civil lakosság ellenében? Felfogtuk, hogy a zsidóságnak felszabadítók voltak, ez érthető az ő helyzetükben, téma lezárva. De ne kelljen már elhallgatni, hogy az ország egyéb lakóinak egy borzalmas megszálló hadsereg volt, mely egy brutális elnyomó diktatúrát hozott az országba.

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:00:20

@dr. mesterseges szinezek:
Neked is jobb lenne abból az alapból kiindulni, hogy ugyan a nácizmus ellen harcoló, viszont szintén egy TÖMEGGYILKOS eszmét képviselő hadseregről beszélünk. Amely módszeresen rabolta és gyilkolta végig Európát, de hogy megnyugtassalak ezt nem a 2.vh hozta ki belőlük, hiszen előtte ezt tették a balti államokkal is.

kifordított nagyanyó 2013.02.13. 13:01:50

@Etniez: Amit a németek műveltek az oroszokkal,azután sok jót senki sem várhatott.
Hans a tajgán megerőszakolta Kolja húgát,majd rágyújtota a házat.
Pár évre rá Berlinben Kolja erőszakolta meg Hans húgát.
z7 abból a kultúrkörből jövő emberektől nem sok jóra számíthattunk.
Meg voltak ott is kegyetlenkedések.

Pretoryan 2013.02.13. 13:04:50

@Etniez:
Megnéz, értelmez, gondolkodik:

film.indavideo.hu/video/f_doni_tukor

Amúgy meg de, sajnos az oroszok keményen összemostak minket a németekkel, ez vajon kinek a hibája? A 3000 / 30000 kinek a hibája? Miért kellett kegyetlenkedni emberekkel? Annak mindig az a vége hogy meg kell bosszulni, akkor pedig ugyanott vagyunk, a háború rossz végén, ahova sodortak bennünket, sodortuk magunkat. Ennyi. Igen az oroszok hordaként viselkedtek, igen kegyetlenek voltak igen megszálltak minket, de ez mind egy értelmetlen háború, tragikus végkifejlete volt, amire számítani lehetett, a "leghűségesebb csatlós" államban.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 13:08:53

@Muad\\\'Dib: Külön bölcs dolog - magas, fehér lóról - nyelvet öltögetni egy rablóbandára, amellyel szemben már bizonyítottan a legeredményesebb katonai lépésünk a kapituláció.

Huszáros húzás, nem mondom, egy operettben még jól is néz ki.

hunter84 2013.02.13. 13:09:03

Szánalmas, hogy mennyi történelemferdítő, hazaáruló gondolkodású ember van még mindig ebben az országban.

Etniez-nél és Muad\\\'Dib-nál a pont!

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:10:52

@dr. mesterseges szinezek:
Ennek még mindig semmi köze a civilek elleni erőszakoskodáshoz.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 13:11:49

@kifordított nagyanyó: "Akartam is írni,hogy a ruszkiknál is a németek csináltak ilyet."

Sajnos a visszaemlékező megszálltak emlékei ezen a ponton vegyesek.

Ahol nem vegyesek, hanem humánus, fegyelmezett, igaz magyar ember a megszálló, az a korabeli testérképet építő szovjet agitprop.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 13:15:03

@Muad\\\'Dib: A frászt nincs. Mit vársz, mit fog csinálni húszmillió, miattad (is) a hétköznapokban a kecske és/vagy Natasa békés keféléséből mundérba parancsolt muzsik, amikor látja, hogy az élete ötperces időhorizontú?

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:17:30

@dr. mesterseges szinezek:
Éles különbség van aközött, hogy egy háborúban elkövetnek kegyetlenségeket, meg aközött, hogy ezeket felső vezetői jóváhagyással, sőt biztatással követik el.
Márpedig arról szó nem volt soha, hogy magyar vezetők támogatásukról biztosították volna a rablásokat, és egyéb bűncselekményeket. Biztos, hogy történtek ilyenek, mindenki tudja, milyen egy háború, és magyar ember sem más, mint a külföldi, de nem felső vezetői jóváhagyással...

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:19:06

@dr. mesterseges szinezek:
Hihetetlen, hogy nem érted. Amit leírtál az változtat azon a tényen, hogy a szovjet hadsereg borzalmas tetteket hajtott végre?
Egyébként esetleg kérdezz meg pár lengyelt, akik nem támadták meg a szovjet sereget, hogy náluk miként viselkedtek...

Terézágyú 2013.02.13. 13:19:31

@Muad\\\'Dib:
És mi köze van Budapest ostromának ahhoz, hogy UTÁNA a szovjet hadsereg mit csinált, és hogy UTÁNA negyven évig megszálltak??????

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:20:46

@Terézágyú:
Az ostrom alatt mit csinált, az ostrom előtt mit csinált magyar területeken. Ehhez ugye azért van köze?

Terézágyú 2013.02.13. 13:21:12

Érdekes, az, hogy a németek felrobbantották az összes hidat az sose volt gond...

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:23:34

@Terézágyú:
A tömeges nemi erőszakot és gyilkosságokat összevetni hidak felrobbantásával igen beteg lélekre vall...
Mindkettő probléma, de azt hiszem nem egy kategória. A német megszállást mondjuk logikusabb lett volna felhoznod, és akkor előre válaszolok is. De, az is baj volt.

Terézágyú 2013.02.13. 13:24:09

@Muad\\\'Dib:
A cikk Budapest ostromáról szól.

És nem védi a ruszkikat.

De már rögtön az első hozzászóló arról kezd beszélni, hogy "arohattruszkik"... Nem arról, hogy a rohattnémetek, akik a hidakat...

Úgyhogy trallala megint összeveszett egy pár magyar ember itt a történelmen, hurrá...

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 13:26:08

@Muad\\\'Dib: A szovjetek nem irták alá a genfi egyezményt.
Ennek az országnak üzentünk mi hadat.
Ez nem a szovjet vezetés mocskát törli le, de a miénk ostobaságát aláhúzza.

Másrészt azért azt az ókor óta tudja minden magára valamit adó hadfi, hogy ha egy sereget nem lát el normálisan, az megorganizálja a saját ellátását, és a feszültségét is le fogja vezetni, hol szuronnyal, hol a farkával - akkor is, ha erre külön parancsot nem kap, sőt ellenkező értelmű parancs esetén is.

Persze a magyar főtisztet más fából faragták, az nem ír, nem olvas, nem hall és nem lát, viszont töretlenül bízik, amíg meg nem pucol.

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:26:09

@Terézágyú:
Leírta, hogy a nyilas terror felváltotta a vörös terror. Valamint azt, hogy a zsidók ellen elkövetett bűnöket, a mindenki ellen elkövetett bűnök. Ezen mi nem tetszik neked?

Terézágyú 2013.02.13. 13:26:32

@Muad\\\'Dib:
"A tömeges nemi erőszakot és gyilkosságokat összevetni hidak felrobbantásával igen beteg lélekre vall...
Mindkettő probléma, de azt hiszem nem egy kategória."

Jajistenem, nem, nem egy kategória... mint ahogy az sem az, ugyebár, hogy elhatározzuk: kiírtunk egy egész népet, pl. gázzal...
Bocs, akkor a nemi erőszak csak a második...

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:27:04

@Muad\\\'Dib:
Helyesen:
Valamint azt, hogy a zsidók ellen elkövetett bűnöket felváltották a mindenki ellen elkövetett bűnök.

Terézágyú 2013.02.13. 13:28:02

Na, abbahagytam. Nem húzom fel magam ezen a kurvaországon. Itt sosem lesz béke, ha még a történelmen is összeveszünk.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 13:29:41

@Terézágyú: "A cikk Budapest ostromáról szól.

És nem védi a ruszkikat.

De már rögtön az első hozzászóló arról kezd beszélni, hogy "arohattruszkik"..."

Hadd el! Végül is ez is lehet nemzeti rítus, két hivatalos nemzeti ünnep hivatalosan unalmas rítusának szünetében.

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:30:12

@Terézágyú:
Emberélet vs. anyagi javak. Sikerülni fog? IHiába próbálsz itt tematizálni afféle zsidók elleni bűnök, meg egyéb bűnök témakörében, hogy aztán hozd a hüüjjefászista vagy bunkósbotot, nem fog menni. Nagyon szörnyű és borzalmas dolog a védtelen civilek elleni erőszak. Akár zsidó, akár magyar, stb...

nemzetikonyvtar · http://nemzetikonyvtar.blog.hu 2013.02.13. 13:30:26

@Etniez: Budapesti Negyed 2000 Pető Andrea
Elektronikus és Periodika Adatbázis és Archívum, Országos Széchényi Könyvtár

tjunior 2013.02.13. 13:34:08

Most tényleg azon megy a vita, hogy mi volt előbb a tyúk vagy a tojás? Melyik volt jobb az NKVD vagy Eisantzgruppék? a Komiszár parancs vagy a nők tömeges megerőszakolása? Hajrá győzzétek meg egymást, drukkolok.

Crass 2013.02.13. 13:35:20

A szovjet hadak beteljesítették mindazt, amit a nyilasok elötte ígértek, amivel fenyegettek. Viselkedésük sem a magyar honvéd, sem a Wehrmacht viselkedésével nem hasonlítható össze, náluk a tömeges nemi eröszak, a zabrálás pont annyira nem volt jellemzö, mint amilyen magától érthetödö volt a vörös ármádia esetében. Nem véletleül írja az amúgy kommunista és zsidó Nagy Lajos Pincenapló c. müvében, hogy Pest lakossága NEM a szovjet csapatoktól várta a felszabadítást! A két háború között eltelt évek történelmét és politikáját minimálisan ismerök számára közhely, hogy Magyarország számára nem szabadon választott gyakorlat volt a hadbalépés. A legszájasabbak gondolkozzanak el azon, mi lett volna, ha a német hadsereg 1941-42-ben megszállóként érkezik, és akkor kezdi el az ország "megtisztítását"!

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:35:55

@tjunior:
Nem azon megy a vita, vajon ebben az országban miért kell nekiugrani valakinek, aki leírja, hogy a nyilas terror felváltotta a vörös terror, és sok civil ellen követtek el bűnöket. Ez egyeseknek láthatóan nem tetszik. Pusztán nagyon érdekelne, pontosan melyik részével van baj...

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 13:38:53

@Muad\\\'Dib: "Leírta, hogy a nyilas terror felváltotta a vörös terror. Valamint azt, hogy a zsidók ellen elkövetett bűnöket, a mindenki ellen elkövetett bűnök"

Nem, nem CSAK azt írta le, és mivel olvasni tudó ember vagy, és még a stílust is érted, el tudtad olvasni, és értetted is az idézőjelet az utolsó mondatában: 'Hát így "szabadult" fel Budapest. '

Ez nem a történet kiegészítése, hanem a nemzettestvérek kipicsázása miatti kesergés.

Ha nem az lenne, a francnak nem jutott volna eszébe beleverni az orrát a történetéből valamiért direkt kifelejtett mocsokba.

Végezetül annyit, hogy itten a kartács jól mondja, sikerült összekapni a történelmen, de az igazi poén nem ez, hanem az, hogy mérlegelni képes emberek kaptak össze egy egységsugarú akárki szemellenzős húbasszákmegmajénmegmondomaigasságolásán.

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:45:46

@dr. mesterseges szinezek:
Mert valóban nem volt felszabadítás.
Komolyan olyan lelki szegénység van ebben az országban, hogy az hihetetlen. Lehet érdemes lenne több embernek Rubicon-t olvasgatni, remek cikkek voltak ezzel a témával kapcsolatban.
Igen, a zsidó honfitársaknak felszabadítás volt, mivel a gettóban kellett élniük, ráadásul folyamatos félelemben, hogy meghalnak. Azonban másoknak csak egy csere volt a megszállásban, ami tömeges nemi erőszakkal, rablással, és deportálással járt. Tehát miért lenne gond, ha valaki idézőjelbe teszi ezt a "felszabadítás" szót?

szakértőbb 2013.02.13. 13:51:08

@Etniez:
"Persze. Valami forrás van esetleg erről? A magyar katonák is követtek/követhettek el bűnöket, de ilyen jellegű atrocitásokat nem követtek el."

Ha utána nézel, gondolom Te is találsz rá forrást, csak mondom. Szóval azért ez úgy kezdődött, hogy mi odamentünk b@szogatni oket, jo par falu elegett. AZ mar csak balszerencse, hogy nem mi gyoztunk.
Valamiert mi mindig a rosszz vegere kerultunk a szivattyunak.
Emlekeztetnek arra a viccre, miert orultek az oroszok, hogy beleptunk a NATO-ba? Mert amelyik oldalon eddig voltunk, az meg mindig vesztett.

A magyar katonak kb. ugyanolyanok voltak SZU-ban, mint a nemetek, kar bujni mogejuk. Mondjuk nincs nagyon mire buszkenek lenni, az teny.:-(((
Az idezett Delvideki razzia sem a magyar tortenelem fenyes lapjaira tartozik, hiaba jovunk azzal, hogy bezzeg 44-ben a partizanok... Megis mit var(ha)ttunk? NEM partiaznokat meszaroltak 41-ben hos csendoreink es katonaink:-(((
Szomoru dolgok ezek.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.13. 13:54:39

@dr. mesterseges szinezek:

Hidd el: ha Mo. nem üzen hadat a SZU-nak, akkor is megszállta a volna az országot a szovjet haderő. Azaz a megszállás nem azon múlott, hogy a hülye Horthy mit csinált 1941-ben.

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 13:54:54

@szakértőbb:
"... magyar katonak kb. ugyanolyanok voltak SZU-ban, mint a nemetek..."
Ez óriási hazugság. Nyilván magyar katonák is követtek el atrocitásokat, de messze nem voltak egy szinten az allgemeine ss embereivel...
Mellesleg érdekes tényként közölném, hogy a varsói felkelés helyszínéről is azért vonták ki a magyar csapatokat, mert a német vezetés szerint nyíltan a felkelőkkel szimpatizáltak, sőt nem egyszer aktívan, vagy hallgatólagosan segítettek nekik.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 13:55:44

Még valami eszembe jutott - egy hivatalos német álláspont... és nem azért írom le, hogy a szovjet álláspontot védjem.

Örkény Istvánt megkereste egy nő, akit ő a dokumentumregényében Kass Mária néven említ. A nőt még gimnazistaként megerőszakolta két német katona - ebből egy szellemileg sérült gyerek született, akit a nő nevelt, ahogy tudott, aztán gondolt egy nagyot, és kártérítésért beperelte az NSZK-t.
Elutasították, de nem azzal, hogy az NSZK-nak ehhez semmi köze, nem is azzal, hogy a katonáknak nem volt erőszakolási parancsuk, ezért a hadsereg nem felel ezért. Azt a választ kapta (persze parafrazeálva), hogy háború volt, katonák jöttek és mentek, és háborúban a jövő-menő katonák erőszakolni szoktak, ami sajnálatos, de "így megy ez" (szándékos utalás az Ötös számú vágóhídra, amelynek elején ez a gondolat jól felismerhetően visszaköszön), ezért anyagilag nem felelhet senki.

Pretoryan 2013.02.13. 14:04:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Tényleg bele akarsz menni a "mi lett volna ha" témába? Ha, nem lépünk be a háborúba és a németek megszállnak minket 1941-ben, akkor az angol javaslat, miszerint a 2. frontot a szövetségesek a balkánon nyitják átmegy, és valóban felszabadítják Magyarországot. Így jól hangzik?

Amúgy ha a nagyanyám sárga lenne és csörögne akkor ő lenne a 4-es villamos!

libertard 2013.02.13. 14:05:52

annyira bírom ezeket a méricskéléseket, hogy melyik fél erőszakolt meg több nőt, meg okozott nagyobb pusztítást.

Megtámadtunk egy nálunknál sokszorta nagyobb (fél-)ázsiai hordát, egy kegyetlen rabszolgatartó államot, ráadásul mint egy másik kegyetlen rabszolgatartó állam csatlósa.

Mert féltünk, hogy mi lesz, ha nem. Utólag könnyű okosnak lenni, hogy nem kellett volna.
Versenyben voltunk -mert muszáj volt- a románokkal, hogy ki tudja fényesebbre polírozni Hitlernek. Ilyen volt a világ amit a nemzetiszocialista hős teremtett a magyaroknak.

Az, hogy ilyen-meg olyan volt a magyar hadsereg a fronton meg mögötte, nos, azt elhiszem, és kár lenne tagadni, mert kb. minden megszálló hadsereg követett el attrocitásokat. Eleve, hogy ott van, már az attrocitás a heyieknek. És akkor még rendet is kell tartani, éhen sem kéne halni, meg hát igen, kiváló terep ez a szadista kis senkiknek, akik otthon csak lapulnak, az ilyen extrém helyzetekben meg kiélhetik magukat.

Amit a szovjetek csináltak itt, arra nincs bocsánat, nem is kell, hogy legyen, még egy ázsiai hordától is brutális volt.

De tetszik vagy nem, még sincs igazán jogunk "reklamálni", minden erkölcsi fölényünket elvesztettük abból az egyszerű okból, hogy mi kezdtük, és mi nem hagytuk abba, amikor mindenki más abbahagyta a németeken kívül. Románok, finnek, bolgárok, olaszok. Mi nem.
Ez van.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 14:10:33

@Muad\\\'Dib: A Waffen SS-be besorozást csakis a vájár munkája (szénbányászt nem egyszerű lecserélni, megfagyni meg még nemzettestvérek se szeretnek) miatt megúszó nagyapám nem kevésbé örült annak, hogy anélkül lehet megint "csak" sváb, hogy annak demonstratíve örülnie, és azzal együtt valakit demonstratíve utálnia is kéne, mint a zsidó, akinek a zsidóságát nem kellett többé lehajtott fejjel demonstratíve szégyellnie.

... persze később a nyugatra indított társzekereket is azért úszta meg svábként, mert a szén mocskos, a pora ellepi a tüdőt, de valakinek fel kell hoznia -- se besorozni, se elzavarni nem célszerű azt, aki erre hajlandó.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.13. 14:12:02

@Pretoryan:

Nem kell ide "mi lett volna, ha". Elég a tényeket nézni.

Lengyelország és Csehszlovákia szovjet megszállás alá kerültek - mindkettő a németek áldozata volt és nem vettek részt sosem a SZU elleni háborúban.

Bulgária, bár német szövetséges volt, nem küldött katonát a keleti frontra, sőt hadat sem üzent a SZU-nak - mégis szovjet megszállás alá került 1944-ben.

Finnország - aktívan részt vett a SZU elleni háborúban, mégsem került szovjet megszállás alá.

Azaz abszurdum azt állítani, hogy a szovjet támadás Mo. ellen 1944-ben bármi módon is az 1941-es szovjetellenes magyar támadás következménye lett volna. Egyszerűen a 2 között NINCS kapcsolat.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 14:15:41

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Én elhiszem, de picit olyannak érzem a helyzetet, mint a hajdani Hahota-viccben.

- Gyerekek, vajon mi lett volna, ha Lajos király nem fullad a Csele patakba?
- Valószínűleg előbb-utóbb úgyis meghalt volna, tanár úr.

Illetve még: farkas, baszd meg a fűnyíródat!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.13. 14:15:44

@libertard:

A bolgárok nem harcoltak a keleti fronton, azaz nem volt mit abbahagyniuk. Bulgária abban a fura helyzetben volt, hogy bár a tengelyhatalmak tagja volt, s csapatokat is küldött Szerbiába és Görögországban, a SZU ellen nem lépett hadba. Sőt, diplomáciai kapcsolat volt Bulgária és a SZU között. Emiatt BG közvetítő szerepet is játszott: a háború alatt a moszkvai bolgár nagykövetség képviselte a német érdekeket a SZU-ban, s a ugyanúgy a berlini bolgár követség meg a szovjet érdekeket Németországban.

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 14:18:10

@dr. mesterseges szinezek:
Kis történelmi kiegészítésként megjegyzem (mert a szövegedből ez jön le, bocs, ha rosszul értem), hogy a magyar fél rovásának felróni a waffen ss sorozásokat brutális történelmi tévedés. Valójában az egyik legkomolyabb ellentét volt a magyar és német fél között. Nyilvánvalóan a magyar fél mindent megtett, hogy a saját hadseregébe sorozza be az itt élőket, nemzetiségtől függetlenül. Még titkosszolgálati megfigyeléseket is végeztek az itteni német sorozók tevékenységének megfigyelésére, sőt ahol lehet akadályozták a munkájukat. Mellesleg erről is egy remek cikk volt az egyik Rubicon számban korhű dokumentumokkal.
Na ez csak egy kis kitérő volt.

Etniez 2013.02.13. 14:20:06

Kár rágódni, tények nem változtak. Bekerültünk egy háborúba, sokkal többet szenvedtünk, mint amennyit mi okoztunk.

Az is tény, hogy háborúból talán ki tudtunk volna maradni, következményeiből semmiképpen.

Hortyék elrontották, sajnálom a meghalt magyarokat és zsidókat is. Ugyanúgy sajnálom más nemzet fiait is, de Budapest ostromához a SZU horda viselkedése is hozzátartozott. Nem kell elhallgatni, se elhazudni.

mendson 2013.02.13. 14:21:19

Valaki itten valami forrásokat követel, mert szerinte a deli magyar vitézek nem olyanok voltak odaki , mint a a többi. Szóval itt a be nem mutatott doku.film 2003-ból. Az indavideo meg felrakta
film.indavideo.hu/video/f_doni_tukor
Ami még érdekes a filmben az az , hogy a megszólalók néha összekeverik a német és magyar katonákat ami csak egyet jelent.Nem volt lényegi különbség köztük.

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 14:21:47

@dr. mesterseges szinezek:
Ja, még annyi, hogy miután a németek rákényszerítették a magyar felet annak aláírására, hogy az itt élő svábokat a német hadsereg besorozhassa, utána kerültek bele bizonyos szakmák, melyek védettséget élveztek (mint írtad is).

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.13. 14:25:22

@libertard:

A magyar hadsereg háborús bűncselekményei dokumentálva vannak, s bizony szimpla tény, hogy nem viselkedtek se jobban, se rosszabbul, mint a német hadsereg. Egyszerűen ez egy ilyen háború logikája.

Egyénenként persze vannak különbségek, de ez megint nem nemzetiségfüggő. A német katonák zöme is alapvetően normális ember volt, aki nem akart szadistává válni. Volt orosztanárnőm, egy belarusz nemzetiségű nő mesélte, hogy ő 10 éves volt a német agresszió idején, s neki pl. az egyik német tiszt egy kiló friss kenyeret ajándékozott. De maga az egész rendszer olyan volt, hogy mégis tömegesen történtek háborús bűncselekmények.

Eleve a mesék világába tartoznak az olyan háborúk, ahol a civil lakosság csendben és békében kimarad mindenből.

mendson 2013.02.13. 14:35:14

Még egy adalék " A kor politikai légkörében azonban tabutémának számított annak részletezése, hogy a magyar honvédség mit művelt a Szovjetunió területén a civil lakossággal, annak ellenére, hogy a kommunista párt igyekezett minden ellenfelére ráhúzni a „fasiszta” és „népellenes” jelzőt. Az egyszerű katonák kicsapongásairól nem lehetett beszélni, mivel a túl sok embert érintő felelősségre vonás veszélyeztette volna a kommunista párt céljait, amelynek moszkvai utasításra ekkor még egyébként is a „lehető legnemzetibb” politikát kellett folytatnia valós céljai leplezése érdekében." Vagyis a szovjet-magyar jókapcsolat érdekében váltak a magyar vitézek grál lovaggá.

nevem van 2013.02.13. 14:38:15

@kifordított nagyanyó: sajnos tévedsz. A németek a Szovjetunióban is fegyelmezettek voltak, volt tábori kupleráj náluk és volt ellátásuk. Csak parancsra gyilkoltak (az SS kivételével, azok elszánt gyilkosok voltak), a nőket simán megvették élelmiszerrel. A magyarok kiismerhetetlenek voltak a helyi lakosság számára, gyilkoltak akár félelemből is.

s 2013.02.13. 14:41:11

@aség: A németeknek kellett volna nemet mondani, de ezt akkor senki nem gondolhatta komolyan. Mi sem. Ez kb. olyan, mintha ma az USA-nak akarnál nemet mondani. Nem fogsz. Akkor sem, ha öt év múlva a földdel teszik egyenlővé. Azért, mert az öt év múlva van, a most pedig most. Ennyit Horthyról, meg az ő döntéséről. Ha a németek nem baszták volna el, most te sem pampognál.
Nézd meg azokat a (német) katonákat, meg a fegyverzetüket. Az akkori kor legjobbjai voltak, akárcsak ma az amerikaiak. Gondolkozz, mielőtt beszélsz.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 14:44:04

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Finnország - aktívan részt vett a SZU elleni háborúban, mégsem került szovjet megszállás alá."

Ez azért nem nagy csoda, ha figyelembe vesszük, hogy a finneknek saját területi elszámolásuk volt a szovjetekkel, amely vitába a többi szövetségesnek nem volt oka beavatkozni, és a két - egymásba érő - finn háború egyáltalán nem úgy alakult, mint itt Voronyezstől nyugatra.
Annyira nem, hogy már '44-ben abban maradtak, hogy inkább békén hagyják egymást, és a finnek is inkább Hitler kiszorításával töltik a hosszú skandináv éjszakákat.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.13. 14:46:13

@mendson:

A SZU-ban is így volt, nem volt szabad beszélni a román és a magyar háborús bűncselekményekről, sőt a németek esetében is alá kellett húzni, hogy "hitlerista-fasiszta", nehogy valaki a baráti keletnémet népre gondoljon.

Ha szóba kerültek a magyar bűncselekmények, azokról jellemzően "horty-fasiszta bűnök" formájában kellett hivatalosan beszélni és nem "magyar bűnök" formájában. Magyar bűnök nem lehetettek, hiszen a magyar az egy baráti, szocialista nép.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 14:53:45

@s: "Nézd meg azokat a (német) katonákat, meg a fegyverzetüket. Az akkori kor legjobbjai voltak, akárcsak ma az amerikaiak."

Ez a két gondolat érdekes így egymás mellett.

Széljobber kartácsak szoktak örömködni afganisztáni híreken, mondván, hogy lehetett akkora balfasz az USA, hogy bement oda, mikor az ott ismerősebb orosz katonák figyelmeztették őket, hogy inkább kijönni nehéz.
Amely észrevétellel egyébként nem tudok vitatkozni.
Az viszont érdekes, hogy Hitler nem lett balfasz attól, hogy Napoleon esetét nem vette komolyan.

dr. mesterséges színezék 2013.02.13. 14:57:22

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Nem lehet azt mondani, hogy nem működött ez a szovjet testvéri, hízelgő hazugságos agitprop, hiszen ma se vagyunk hajlandóak elhinni az ellenkezőjét.

Drago Brutic 2013.02.13. 15:17:12

A kitöréssel kapcsolatban ennél nagyobb számot is említenek (közel 70 ezer katona), a saját arcvonalát elérő katonák száma azonban biztosan kevesebb volt, mint 1000 fő.

Pintada 2013.02.13. 15:41:16

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Mivel nagyon közel kerültem a témához, mindenképpen szeretnék folytatást. Azt, hogy ez hogyan fog felépülni még nem tudom pontosan, de elképzelhető, hogy a fontosabb ostromok kerülnek majd nagyító alá.

Publius Decius Mus 2013.02.13. 15:49:45

Mindenki végső érvként hozza fel ha már nem jut eszébe semmi más, hogy utolsó csatlósok voltunk. Ez is egy kádári legenda. A japánokon kívül pl szlovák fasiszta állam is tovább kitartott, illetve francia, belga, holland SS egységek is a végsőkig. Ukrajnában egyenesen a 60-as évekig komoly területeket tartottak a folyamatosan harcoló független nacionalisták, sokáig tartották a saját közigazgatásukat is (!!).

Újra kellene tanulnotok a történelmet, mert a tények jó részét elfedi a fekete-fehér szövetségesi popaganda. Nem annyira hazudnak, csak "kifelejtenek".

aség 2013.02.13. 16:03:03

@s: Örülök hogy van véleményed a dologról. Elöljáróban remélem tisztában vagy avval hogy a tények makacs dolgok és ha már megtörténtek nem lehet megváltoztatni. Azt nem tudom hogy min akarsz vitatkozni azon hogy hortiék hadat üzentek egy milliárd embernek és nem csak a hadseregüknek hanem a mögötte lévő iparnak és gazdaságnak amit csak egy analfabéta nem tud eldönteni hogy a német és csatlós államok a tized annyi kapacitással sem rendelkeztek és igy csak idő kérdése volt hogy mikorra realizálodik a szövetségesek fölénye. Vagy azt nem érted hogy "nagy magyarország hadat üzent" a szövetségeseknek söt 2000 km re két hadsereget küldött és az ostoba politikusok csodálkoztak azon hogy ezek megsemmisülése után a megtámadottak vissza vágtak. Ami ez után következett azt már nem akarták fel vállalni mert arról már a " komcsik" tehettek. Nagyon sajnállak ha ezeket a nyilvánvaló dolgokat nem tudod és nem látod mert az emberek nagy része még ma is olyan sötét hogy ezek után még szobrot emelnek hortiéknak akiknek a következő ötven év borzalmait köszönhetik. A részletek már csak ebből következtek és semmit sem ért 5 Millió MAGYAR halála mert még a románoknak is több eszük volt annál hogy felismerjék a szükség szerű kiugrást. Akik meg akarják magyarázni hogy miért nem lehetett szembeszálni azok vegyenek példát a lengyelekről akiknél a politikusok is inkább meghaltak minthogy behódoljanak a náciknak. Akkor állj le vitatkozni ha legalább tisztába vagy a történelemmel.

Canis Lupus Libertas (törölt) 2013.02.13. 16:03:41

Tetszett a poszt, érdemes volt elolvasni. A kommentek alapján azonban viszonylag sokféle alternatív valóság van, ami egyenként az egynek tartja magát, de mindenképpen érdemes volt azokat is olvasni.
Ami viszont a Doni tükör című filmet illeti, azt nem biztos, hogy azért nem vetítette a köztévé, mert a magyarok bűneit emlegeti. Az a film nem vmi minőségi munka egy olyan ember szemével sem, aki a témát csak korlátozottan ismeri - én igen komoly prekoncepciót vélek látni benne, így én sem vetíteném széles körben.

Muad\\\'Dib 2013.02.13. 16:14:30

@aség:
Azért pont a lengyeleket felhozni példának ebben a vitában ordas nagy fail, lévén az oroszok lemészárolták a tisztjeiket (Katyn), majd tétlenül nézték Varsó pusztulását, végül pedig deportálták az ellenállók maradékát, és ugyanúgy végigrabolták és erőszakolták az országot, mint máshol. Pedig ők, mint írtad ellenálltak.

s 2013.02.13. 16:14:41

@dr. mesterseges szinezek: "Az viszont érdekes, hogy Hitler nem lett balfasz attól, hogy Napoleon esetét nem vette komolyan."

Senki nem balfasz attól, hogy olyasmivel próbálkozik, amivel előtte már kudarcot vallottak. Balfasz attól lesz, ha ezt nem jól csinálja. Németországnak nem kellett volna a kétfrontos háborúba belemennie, viszont az is igaz, hogy az oroszokat vagy akkor győzi le, vagy soha. (Politikai okokból lefejezett orosz katonai vezetés, készületlenség, stb. Alkalom szüli a tolvajt.) Hitler belevágott (nem kölött vóna) és megszopta. Ha nem csinálja, ötven évvel előbb lett volna EU, és német márka lett volna euró helyett. Nézd meg Európa gazdasági erőviszonyait, és minden világos lesz.

s 2013.02.13. 16:21:07

@aség: Igen, de Lengyelország megszűnt. Most megint van, de akkor nem létezett. Ha Horthy akkor nemet mond Németországnak, akkor Magyarország a II. világhábotú végéig megszűnt volna létezni. A háború kimenetelét csak most látod pontosan, de dönteni akkor kellett. Nem vagyok nagy véleménnyel az olyan utólag okosnak látszó figurákról, amilyen te is lehetsz. Magyarul: én is tudom a lottó számokat a húzás után, csak éppen ikszelni előtte kell.

Pintada 2013.02.13. 16:23:41

A gyilkosság gyilkosság, az erőszak erőszak. Függetlenül attól, hogy milyen nemzetiségű követi el. Nagyszüleim Pusztavámon élnek, ahol zömében svábok éltek már a második világháború idején is. Nagypapám egyik nagybátyját az oroszok végezték ki amikor a front átvonult a falun, mert anyanyelvén, tehát német nyelven szólalt meg (sokan még a magyart sem beszélték folyékonyan). Egy másik történet pedig arról szól, hogy egy fiatal fiút ugyanebben a faluban a németek vertek agyon, mert homoszexuális volt. Minden nemzet katonái között voltak olyan beteg, aberrált állatok, akik élvezetüket lelték abban, hogy fegyver van náluk és ez feljogosítja őket az emberi életek és a női becsület eltiprására. Magyarok pedig valószínűleg ugyanúgy követtek el mindenfélét, de mivel számarányuk jóval kevesebb volt mint a szovjet vagy a német hadseregé, ezért valószínűleg azokhoz képest tényleg elenyésző a polgári lakosság ellen elkövetett magyar háborús bűncselekmények száma.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2013.02.13. 16:41:20

"...de megkezdődött a megszállás" Köszönöm, hogy így fejezted be!

A "felszabadulás" azóta is várat magára...

daito 2013.02.13. 16:51:51

Szeretem azt, amikor itt a nemzeti öntudat fényében különbnek tartjuk magunkat.

en.wikipedia.org/wiki/File:Hromadn%C3%A1_poprava_srbsk%C3%A9ho_obyvatelstva.jpg
en.wikipedia.org/wiki/File:Hromadn%C3%A1_poprava_Srb%C5%AF.jpg

Ezek 1. vh képek, Macva környékén készültek, 1914-ben; az osztrák-magyar hadsereg csinálta... Azért tessék megnézni az első képen, középen milyen ruhában vannak a katonák, és milyenben az "ellenség".

Háborúban, harcban lévő haderő MINDIG követ el atrocitásokat. A mai, jelenlegi amerikai haderő egy nagy belső problémája pl. pont az, hogy a saját alakulatoknál szolgáló katonanőket és egyéb kiszolgáló nőket sem tudják megvédeni - rendszeres a szexuális zaklatás és a nemi erőszak. Nem azt írom, hogy minden nőt megerőszakolnak; de számos ügy van, és a többségüket igyekeznek el is tussolni. És ott egy professzionális, jól kiképzett, modern hadseregről beszélünk, és sokszor hazai földről.

Akkor mi a túrót vártok besorozott, erőszakkal külföldre és harcba dobott egyszerűbb emberektől, harctéri körülmények között?

Ettől függetlenül az valami brutális, amit a szovjet haderők elkövettek - hozzáteszem a pokolban zajló csatát nem az angyalok vívják és nyerik meg.

SPU 2013.02.13. 16:55:17

Köszönet az írásért! Mindazonáltal. Csak 1x olvastam el, felületesen, de nem egyoldalú ez a beszámoló 1 kissé? Lehet, tévedek, de nekem úgy tűnik, csak a szovjet ill. hivatalos kádári tírás adataival, szemléletével operál a szerző. Felteszem, baromi sok jól megadatolt, alapos munka készüt erről a német tírásban, jó lett volna onnan is meríteni. Több, hitelesebb adat kellene pl. a védő oldali létszámokról - és nem a szovjet források alapján. A fasisztázást meg el kellene már felejteni végre, tipikus szovjet műszó, a nemzeti szocialisták nem fasiszták voltak, ugye.

GERI87 2013.02.13. 17:04:15

@daito:

Ezért nem értem miért engedték hogy nők katonának álljanak, debil ötlet volt.
Feminista hülyepicsák véleményére miért kell adni?

Pintada 2013.02.13. 17:07:22

@SPU: Örülök, ha tetszett, vagy legalábbis hasznos volt. :) Az volt a cél ennél az írásomnál is, hogy a lehető leginkább próbáljak az "aranyközép"-en maradni. Természetesen idő bőségésében több forrást használtam volna és többet kutatok. A harcoló egységek számadatait csak érzékeltetni próbáltam, mivel akárhány helyen olvastam erről, mindenhol hihetetlenül eltérő adatok szerepeltek - természetesen attól függően, hogy éppen melyik oldal jelentéseiről volt szó. A Dél Hadseregcsoport jelentését például kifejezetten azért tettem bele, hogy egy német statisztikai adatot is szembe állítsak az orosszal.

GERI87 2013.02.13. 17:08:59

@s:

Nem szűnt volna meg, csak kiesünk a körből.
Ne feledjük a határrevízió a németek kegyéből valósult meg, amit adtak el is vehették!
Ezt nem kockáztathatta meg egyik magyar politikus sem.

Pintada 2013.02.13. 17:14:48

@daito: Döbbenetes képek. A második képen ráadásul a katonák úgy pózolnak, mint a halott malac mellett a böllér... Szörnyű, hogy a katonák általában a polgári lakosságot is bevonják a két fél közötti konfliktusba. Az atrocitások ilyen módja pedig undorító és gyomorforgató bármilyen nemzet követi is el.

s 2013.02.13. 17:19:36

@GERI87: Szerintem ennél többről lett volna szó. Németország megszállta volna Magyarországot, mint ahogy azt egyébként 44-ben meg is tette. Ezt kockáztatta az, aki másként akart dönteni. Be kell látni, abban a helyzetben egyszerűen nem volt mérlegelésre lehetőség.

s 2013.02.13. 17:24:15

@Pintada: A civil lakosság elleni akciók csak az újabb kori háborúkban jöttek divatba (sajnos). A régebbi háborúkban a katonaság a katonaság ellen vonult, de úgy tűnik az idő elszállt a régi jó szokások felett.

pannonfunk 2013.02.13. 17:45:32

@s: na ne viccelj már... Pont most hétvégén olvastam a 30 éves háborúról, elfogyott a zsoldosoknak szánt pénz, nemes egyszerűséggel azt mondták nekik, hogy szolgálják ki magukat a lakosságból. Volt olyan német város, ahol a polgári lakosság 90%-a elpusztult.

Pintada 2013.02.13. 17:48:37

@s: Azokban a csatákban, melyeket egy elszeparált helyszínen vívtak meg, természetesen nem kerülhetett sor efféle bűncselekményekre. De fosztogató hadjáratok, a leigázott államok megszállása vagy szimplán egy ellenséges terület elleni támadás során elképzelhetetlennek tartom, hogy ne történtek volna hasonló atrocitások akár az ókorban, középkorban vagy az újkorban.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.13. 17:54:54

@Pintada:

Az én anyai nagyapámat meg majdnem kivégezték az oroszok 1944 decemberében (Budapesten). Ugyanis megtalálták a szekrényben a magyar pénzügyőri egyenruháját, s ráfogták, hogy az SS-egyenruha. A nyelvtudás mentette meg őt. Anyai nagymamám félig német, fálig ruszin nemzetiségű volt, mindkét nyelvet kiválóan tudta, s elmondta az oroszoknak ruszinul, hogy az nem SS-egyenruha. Oroszok elhitték szerencsére, s a ruszin és az orosz meg szerencsére közeli nyelvek.

Egyébként nagymamám mesélt jót és rosszat is az oroszokról. Egyik szövege az volt, hogy míg a frontharcosok kifejezetten kultúremberek módjára viselkedtek, a segédcsapatok már nem annyira.

S az egyik története, amire jól emlékszem. A megszállás 2. hetében két részeg orosz járta a házakat fosztogatás céljából. Az egyik házban nem találtak elegendő ellopni valót, így mérgükben megölték a család csecsemőkorú gyermekét, szabályosan karddal kettészelték. Persze emiatt rettegés volt aztán, senki nem mert panaszt tenni. Nagymamám meg akkor alig 20 éves volt, s merész, s amikor meglátta, hogy a náluk elszállásolt ukrán tiszt imádkozik lefekvés előtt, gondolta, elmondja az esetet a keresztény tisztnek. El is mondta. Az ukrán tiszt megkérte, hogy mutassák meg neki kik voltak a gyilkosok. Megmutatták neki. Erre a tiszt parancsot adott a gyilkosoknak, hogy kezdjenek futni, majd amikor megtették, főbe lőtte őket hátulról. Aztán eltette a pisztolyt és megjegyezte "dezertálni akartak az ellenséghez", majd elment. Amikor elment pár nappal később nyugatabbra a fronttal, az utolsó nap ételt hozott nagymamáméknak.

Szóval ember mindenféle van mindenhol.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.13. 17:57:41

@GERI87:

Vannak ilyen kemény csajok, akik imádják ezt. S jellemzően nem őket erőszakoljék meg, hanem a különféle irodai munkát végző kislányokat. A kemény csajok ütnek egyet, s a megerőszakoló elájul, vagy pedig ők erőszakolnak meg férfiakat... :-)

Pintada 2013.02.13. 18:07:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: A család tragédiáját leszámítva ez nagyon pozitív történet. Sajnos az én elsőkézből származó történetem nem ilyen. De nem tartom magam csőlátásúnak és éppen ezért tudom, hogy minden oldalnak megvannak a saját tiszteletreméltó és a saját megvetésreméltó tettei. Humánusnak is tartom magam, de a két babagyilkos katonát nem tudom sajnálni. Nagymamádnak hála pedig egy háborús bűncselekmény nem maradt büntetlenül :)

s 2013.02.13. 18:33:05

@pannonfunk: @Pintada: Voltak ilyenek, ez nem vitás. Csak éppen ezek kivételes esetek voltak. A mai háborúkban a stratégia tervezésénél már számításba veszik az ellenfél lakosságának terrorizálását, ez egy másik szint tehát. Épp úgy, mint ahogy az arab államok némelyike lőszerraktárat telepít a saját iskolái alá, hogy az ellenfélnek ezzel nehéz perceket szerezzen ezek kényszerű lerombolásával. Mert a másik fontos tényező, hogy a mai háborúk a nemzetközi közvélemény szeme előtt folynak, és ez nem volt nagyon másképp a II. vh. idején sem. (Filmfelvételek a frontról.)

GERI87 2013.02.13. 19:33:14

@s:

Bőven elég lett volna hogy erélyesebben fellépnek és tájékoztatnak az esetleges következményekről a háború utáni rendezést illetően.
De ilyen veszély nem volt, a magyar kormány bízott a németek gyors győzelmében és a SZU összeomlásában egyébként maguk a szövetségesek sem gondolták másképp akkoriban...
Románia harcolt, tehát nekünk is kellett.

pannonfunk 2013.02.13. 19:53:21

@s: Attól tartok, hogy sajnos nem kivételes esetek ezek. Elég csak az ókor végi népvándorlásokra gondolni, a hunok sem csak a csatatéren mészároltak, de a vandálok sem a csatatéri viselkedésük miatt érdemelték ki azt, hogy melléknév lett a nevükből. Aztán mi, magyarok is végigvandálkodtuk Nyugat-Európát, utána említhetném a mongolokat, tatárokat, ők sem arról voltak híresek, hogy nem bántották a polgári lakosságot. Közben a spanyolok átkeltek Amerikába, kiírtottak Közép- és Dél-Amerikában több civilizációt, az ugye megvan, hogy a Karib-tenger térségében most azért feketék laknak, mert konkrétan a teljes lakosságot kiírtották? Aztán Észak-Amerikában is irtották a lakosságot, közben volt az ominózus 30 éves háború, amely 30 éven át tartó kegyetlenkedés volt, benne ilyenekkel, hogy pusztán Magdeburg kifosztása 20 ezer civil áldozattal járt...

És nem vagyok történész, hogy minden kegyetlenkedést tudjak, ezek csak a közismertebbek.

GERI87 2013.02.13. 20:04:58

@s:

Tudtommal a Vietnami háború volt az első ahol a média véleményformáló hatása már döntő volt...és ez is szerepet játszott az USA kivonulásban.

Előtte a filmhíradók erősen cenzúrázott anyagokat, propagandát vetítettek le és a leveleket is szűrték.

helgoland · http://kozbeszed.sk/ 2013.02.14. 04:02:41

@libertard:
Egy fenét, utáltuk mi a káplárt is épp eléggé, csak tudud az elég nagy noszogató erő, ha az ország a német hadsereg felvonulási területén fekszik. A KuK felbomlásával megszűnt Közép-Európa, mint aránylag jelentős ellensúly. Kivétel nélkül az összes utódállam belebukott.

aség 2013.02.14. 11:05:43

@Muad\\\'Dib: Azért ha jobban megnézed a lengyelek, a jugoszlávok, a románok, tettek az ellen hogy a nácik ne ellenállás nélkül megszállják öket mert azt tudták hogy a szövetségesek mindenképpen leverik öket. Nagyon kényelmes dolog akkor is és most is kijelenteni hogy nem volt mit tenni ez nem igaz és csak nagyon szüklátókörű hiányos ismeretű emberek mondják ezt ma is. Érdemes egy kicsit többet tudni ezekről a dolgokról.

aség 2013.02.14. 11:06:43

@s: Azért ha jobban megnézed a lengyelek, a jugoszlávok, a románok, tettek az ellen hogy a nácik ne ellenállás nélkül megszállják öket mert azt tudták hogy a szövetségesek mindenképpen leverik öket. Nagyon kényelmes dolog akkor is és most is kijelenteni hogy nem volt mit tenni ez nem igaz és csak nagyon szüklátókörű hiányos ismeretű emberek mondják ezt ma is. Érdemes egy kicsit többet tudni ezekről a dolgokról.

aség 2013.02.14. 11:07:35

@s: Azért ha jobban megnézed a lengyelek, a jugoszlávok, a románok, tettek az ellen hogy a nácik ne ellenállás nélkül megszállják öket mert azt tudták hogy a szövetségesek mindenképpen leverik öket. Nagyon kényelmes dolog akkor is és most is kijelenteni hogy nem volt mit tenni ez nem igaz és csak nagyon szüklátókörű hiányos ismeretű emberek mondják ezt ma is. Érdemes egy kicsit többet tudni ezekről a dolgokról.

s 2013.02.14. 12:50:25

@aség: Akkor ezek nagyon okos gyerekek lehettek. Szerintem egyébként nem, de mindegy. A II. vh.-t a németek simán megnyerhették volna, ha . . . elég sok a ha, de azért mégis. Pl., ha nem akarják megszállni a brit szigetet. Elég lett volna megállni Franciaország megszállása után. Ha az amerikaiak nem lépnek be a háborúba. Ha nem támadják meg Ororszországot (ami ellen az összes német katonai vezető tiltakozott, de Hitler volt akkora barom, hogy ne hallgasson rájuk.). Szóval az a nagy helyzet, hogy ez egyáltalán nem volt olyan biztos (a német vereség), ahogy ezt te a történtek után közel hetven évvel a kiokosodott fejeddel elképzeled. Akkor bele sem kezdtek volna. A németek kurva nagy lappal indultak, és el is baszták rendesen. De ezt előre senki nem tudhatta.

kifordított nagyanyó 2013.02.15. 10:55:18

@nevem van: Gondolom nem azokra a németekre gondolsz,akik primitív alsóbb rendű élőlényeknek gondolták az ottani népeket.
Sajnos az erőszakosság a háború velejárója.

nevem van 2013.02.15. 12:31:23

@kifordított nagyanyó: Egy pillanatig sem akarom védeni a németeket. Németország robbantotta ki Európában a második világháborút, vagy ötvenmillió ember haláláért felel (szövetségeseivel: Olaszországgal, Romániával, Magyarországgal, a többi quisling-kormánnyal együtt). Finnország és talán Bulgária kicsit más eset.
Ettől még annyival tartozunk az igazságnak, hogy a német csapatok fegyelmezettek voltak, amíg volt ellátás és tábori kupleráj. Gyilkoltak, de csak parancsra. Ez a szememben nem érdem, de ettől még leírható.
Néhány évtizeddel ezelőtt Ukrajnában nem mondhattad magad "magyarszkij"-nek, mert leköptek, a "vengerszkij"-t viszont nem azonosították a világháborús magyarokkal. Ami azért mókás, mert nőnemben (vengerka) a szó egyszerűen kurvát jelent.
süti beállítások módosítása