HTML

Pintada

Friss topikok

Címkék

"Véres Bill" Anderson (1) A38 (1) Adidas (1) Adolf Dassler (1) Adolf Hitler (2) Afrika (1) Agatha Christie (1) Alain Delon (1) Albert & David Maysles (1) Albert Barillé (1) Albert Einstein (1) Alexander Calder (1) Alexandre Dumas (1) Alfred Dreyfus (1) Alfred Hitchcock (2) Alice csodaországban (1) Alice Pyne (1) alkohol (2) Allen Ginsberg (3) Altamont (1) Amerikai polgárháború (1) Andalúziai kutya (1) André Kertész (1) Andy Warhol (1) Anglia (1) animációs film (1) Anne Frank (1) Annie Leibovitz (1) antiszemitizmus (2) Antonio Banderas (1) Arisztotelész (1) A fekete tulipán (1) A három testőr (1) A kaméliás hölgy (1) A kockásfülű nyúl (1) A nagy ho-ho-ho-horgász (1) bábfilmsorozat (1) bakancslista (1) balett (1) Bálint Ágnes (1) Bán Sarolta (1) Batman (1) BBC (1) beat (1) Beatallica (1) Beatnik (1) Beetlejuice (1) Béke (1) Benny Hill (1) Ben Affleck (1) Bergendy (1) Bergendy István (1) betegség (1) Billy Holiday (1) Bill Evans (1) Bíró László (1) Blues (1) blues (3) Bob Dylan (3) Bob Marley (1) Bodrogi Gyula (1) bölcsesség (2) Bolond Kalapos (1) Boney M (1) bordélyvilág (2) Brad Pitt (1) Brian Jones (2) Bruce Willis (1) Brunszvik Teréz (1) Budapest (9) Buddy Guy (1) Buddy Holly (1) Buena Vista (1) Bunny Wailer (1) bűnözés (1) Bye Bye Birdie (1) Byrds (1) cameo (1) Campari (1) Casey Affleck (1) Cate Blanchett (1) CBS (1) Charles Mingus (1) Charlie Chaplin (1) Charlotte Zwerin (1) Chet Baker (1) Cicavízió (1) Címkék (1) Cindy Crawford (1) Clint Eastwood (1) country (1) Csukás István (1) D-nap (1) Danny Elfman (2) Dave Brubeck (1) David Bowie (1) David Seymour (1) DC Comics (1) Dean Martin (1) Dean Potter (1) design (1) Diákhitel (1) Diákhitel 2. (1) Diane Arbus (1) Diego Rivera (1) Disneyland (1) divat (3) Django Reinhardt (1) Donald kacsa (1) Drakula (1) Dreyfus-ügy (1) drog (1) Duke Ellington (1) E-book (1) Edith Piaf (2) Edvard Munch (1) Ed Sullivan (1) ego (1) Egon Schiele (1) Egyszer volt ... az ötlet (1) életmód (1) Elliott Erwitt (1) első világháború (2) Elvis Presley (2) Émile Zola (1) Emmeline Pankhurst (1) Ennio Morricone (1) ENSZ (1) építészet (1) Eric Clapton (1) Ernest Hemingway (2) Erzsébet királyné (1) Étel & Ital (1) F. Scott Fitzgerald (2) Family Guy (1) fasizmus (1) Fats Domino (1) Federico Borrell García (1) Federico Fellini (1) Felsőoktatás (1) feminizmus (2) fényképészet (7) Ferenc József (1) festészet (2) Festo (1) fesztivál (1) film (17) filozófia (2) fotó (12) fotómanipuláció (1) Frakk a macskák réme (1) Franciaország (4) Francis Bacon (1) Frankenstein (2) Frankenweenie (1) Frank Capra (1) Frank James (1) Franz Kafka (1) Frédi és Béni a két kőkorszaki szaki (1) Frida Kahlo (1) Gábor Dénes (1) Gálvölgyi János (1) George Harrison (1) George Lucas (1) Gerda Taro (1) gésa (3) Gianni Luminati Nicassio (1) Gimme Shelter (1) Goldmark Károly (1) google (1) Goy Andor (1) grafika (3) Greta Garbo (2) Guernica (1) Guggenheim Múzeum (1) Gustav Klimt (1) háború (2) hadászat (1) hagyomány (1) Haight-Ashbury (1) Hair (1) halloween (2) Hanna & Barbera (1) Heath Ledger (1) Henri Cartier-Bresson (2) Henri Charrier (1) Henry Cartier-Bresson (1) Hey Jude (1) Hiperkarma (1) hippi (3) Hippokratész (1) Hollandia (1) hópehely (1) Howard Pyle (1) humor (4) Hunter S. Thompson (3) ICC kód (1) idézet (24) idézet. (1) időjárás (1) ifj. Alexandre Dumas (1) Iggy Pop (2) II. Miklós cár (1) indie rock (1) információáramlás (1) inspiráció (1) interjú (3) Intim Torna Illegál (1) irodalom (12) Jack Kerouac (2) Jack Nicholson (2) Jack White (2) James Dean (1) James Joyce (1) Janis Joplin (2) Japán (3) játék (4) jazz (2) Jeanloup Sieff (1) Jefferson Airplane (3) jelenkor (1) Jerry Lewis (2) Jesse James (1) Jesse James meggyilkolása a tettes a gyáva Robert Ford (1) Jimi Hendrix (3) Jim Henson (1) Jim Morrison (1) Johnny Cash (2) Johnny Depp (2) John Coltrane (1) John F. Kennedy (1) John Lennon (3) John Steinbeck (1) Jókai Mór (1) Josef Skvorecky (1) Joseph Barbera (1) Jozef Sztálin (1) József Attila (1) Julio Cortázar (1) kalóz (1) Kanada (1) karácsony (3) Karácsonyi lidércnyomás (1) Kardinsky (1) Keith Richards (1) Kék Ház (1) kémkedés (1) Ken Kesey (1) kép (51) képeslap (1) Kex (1) kifakadás (1) KISS (1) koncert (4) könyv (3) környezet (1) kreatív (1) Kukori és Kotkoda (1) külföldi élet (1) kultúra (109) Kurt Cobain (1) Kurt Vonnegut (1) Kyoto (1) labdarúgás (1) Lead Belly (1) Led Zeppelin (1) Leonardo da Vinci (2) levelezőlap (1) Lewis Carroll (1) Little Willie John (1) Louis Armstrong (1) Louis Pasteur (1) LSD (2) Ludwig Múzeum (1) Lugosi Béla (2) Luis Bunuel (1) Lulu (1) Magic Trip (1) Magyarország (10) magyar találmányok (2) Magyar Televízió (7) Magyar Televízó (1) Manhattan terv (1) marihuána (1) Marilyn Monroe (1) Marion Cotillard (2) Martha & The Vandellas (1) Martin Scorsese (1) Marty Balin (1) Mary Shelley (1) második világháború (8) Mata Hari (1) Mekk Elek az ezermester (1) merénylet (2) Merry Prankster (1) mese (15) Metallica (1) Metropolitan Múzeum (1) Mexikó (1) Michelangelo Antonioni (1) Michel Legrand (1) Mickey Mouse (1) Mick Jagger (2) Mick Taylor (1) Mikey Schaefer (1) Miles Davis (2) Minnie Mouse (1) Monte Cristo grófja (1) Monty Python (1) Morzekód (1) MTV (1) Muddy Waters (1) Muppets (1) Muse (1) musical (1) művelődés (49) művészet (28) My Fair Lady (1) My Lai (1) Nagy-Britannia (2) Nagyítás (1) napló (1) NASA (2) National Geographic (1) National Portrait Gallery (1) Neal Cassady (1) Neil Armstrong (1) némafilm (3) Németország (2) neorealizmus (1) Neumann János (1) New-York Daily Times (1) Nickolas Muray (1) Nirvana (1) novella (1) NSDAP (1) Okostojás (1) Olaszország (1) olasz filmművészet (1) olimpia (9) Omega (1) Örkény István (1) Oroszország (1) orvostudomány (2) Oscar-díj (1) Osztrák-Magyar Monarchia (1) Pablo Picasso (1) Páneurópai piknik (1) Papp László Sportaréna (1) Patti Smith (1) Paul MacCartney (1) Paul McCartney (1) pawel kuczynski (2) PBS (1) Peggy Lee (1) Peter Tosh (1) Pethő Zsolt (2) Piazza dei Miracoli (1) Picasso (1) Pillangó (1) Piotr Kabat (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (1) Pokol Angyalai (1) politika (1) Pom Pom meséi (1) propaganda (1) prostitúció (9) publicisztika (1) Puma (1) Puskás Ferenc (1) R&B (2) Ragyogás (1) rajzfilm (1) rák (1) Ramones (1) Raoul Wallenberg (1) Raszputyin (2) Ray-Ban (1) recept (1) reggae (1) Regina Brett (1) reklám (2) retró (13) Ringo Starr (1) Roberto Rossellini (1) Robert Capa (1) Robert Downey Jr. (1) Robert Elfstrom (1) Robert Ford (1) Robert Frank (1) Robert Johnson (1) Robert Mapplethorpe (1) robot (1) rockabilly (2) rock and roll (1) rock n roll (3) Rolling Stone (1) Romhányi József (1) rövidfilm (2) Roy Orbison (1) Ruanda-i mészárlás (1) Rubik-kocka (2) Rubik Ernő (1) Rudolf Dassler (1) S.O.S. (1) Salvador Dalí (2) Samuel Morse (1) Shel Silverstein (2) Simon Bent (2) Sisi (1) Slavonia (1) SmartBird (1) Son House (1) Sopron (1) sör (1) Spanyolország (1) Spanyol polgárháború (2) sport (10) Stanley Kubrick (1) Stephen King (2) Super Mario (1) Susan Sontag (1) Süsüke a sárkánygyerek (1) Süsü a sárkány (1) Syrius (1) Száll a kakukk fészkére (1) Szent-Györgyi Albert (1) Szilárd Leó (1) színház (2) szórakozás (1) Szovjetúnió (1) Születésnap (4) szürrealizmus (1) Taj Mahal (1) tánc (1) technika (1) technológia (1) TED konferencia (1) tél (1) Telekocsi (1) televízió (2) Teller Ede (1) térkép (1) természet (1) terrorizmus (1) TET offenzíva (1) Thames Television (1) Thelonious monk (1) The Beach Boys (1) The Beatles (9) The Benny Hill Show (1) The Doors (2) The Ed Sullivan Show (1) The Flintstones (1) The Greatful Dead (1) The Jackson 5 (1) The Mamas & The Papas (1) The New York Times (2) The Rolling Stones (7) The Supremes (1) The White Stripes (2) The Who (1) Timothy Leary (1) Tim Burton (4) Tiny Tim (1) Titanic (1) Tobey Maguire (1) történekem (1) történelem (102) totó (1) Traviata (1) tudomány (14) TV Guide (1) újság (3) újságíró (2) ünnep (5) Űr (1) USA (14) utazás (1) vámpír (1) Vanity Fair (1) Verdi (1) vers (2) Victor Hugo (1) videó (15) Vietkong (1) Vietnám (1) világnap (1) Vízipók-csodapók (1) Vogue (1) Volt egyszer egy vadnyugat (1) Vöröskereszt (1) Vörös Hadsereg (1) Wailers (1) Walk off the Earth (1) Walt Disney (7) Walt Disney World (1) Walt Disney World Resort (1) West Side Story (1) White Rabbit (1) White Stripes (1) Whoopi Goldberg (1) William Hanna (1) William Quantrill (1) Willie King (1) Wim Wenders (1) Woodstock (2) Wright testvérek (1) Yoko Ono (2) youtube (2) Youtube (3) zene (41) Címkefelhő

Linkblog

Lisztmayer Zsófia

Kultúrblog

2012.09.10. 16:36 Pintada

"Vétkesek közt cinkos, aki néma..."

Címkék: kép történelem művelődés ENSZ Afrika Ruanda-i mészárlás

1994. áprilisában gondtalanul éltem a négyévesek kalandokkal teli életét. Természetesen fogalmam sem volt arról, hogy emberek százezrei veszítik életüket egy közép-afrikai országban azzal az indokkal, hogy rossz etnikumba születtek. Ruanda a világ legszegényebb országai közé tartozik, emberek milliói éheznek, nyomorognak. Ennek ellenére az 1994-es ruandai mészárlás sokkal hatékonyabb volt, mint a zsidók ellen irányuló genocídium a második világháború alatt. És a hutuk számára nem álltak rendelkezésre gépfegyverek és gázkamrák, mindössze bozótvágó kések. A holocaust után egy hasonló népirtás lehetőségét kizárták.  Sajnálatos módon tizenkilenc éve megismétlődött. Körülbelül másfél millió férfi, nő és gyermek veszítette életét egy nyár leforgása alatt. A legfelháborítóbb mindebben az, hogy a világ vezető nagyhatalmai mind tudtak róla. Nem avatkoztak közbe. Csak annyit vállaltak magukra az ENSZ kéksisakosai, hogy megtisztították az utakat a halottaktól és természetesen kimenekítették a fehéreket.

Imagen-14.png

Ruanda területére a XV-XVI. században tuszik és hutuk vándoroltak be észak felől és hoztak létre feudális királyságot. A németek 1890-ben a szomszédos Burundival együtt Ruanda-Urundi néven Német Kelet-Afrikához csatolták. A németek fennhatósága az első világháború során szűnt meg, amikor belgák foglalták el és 1923-ban Belgium mandátumterülete lett. A két etnikum közötti ellentétet akaratlanul is a belgák idézték elő azzal, hogy a tuszikat eredendően nemesebbnek tartották és így a helyi igazgatást a kezükbe adták. Ennél a pontnál arra kell magunkat emlékeztetni, hogy ez az időszak a fajelméletek fénykora. Mesterségesen felosztották a két népcsoportot. Az európaiak ismét olyan dologba ütötték bele az orrukat, amihez semmi közük sem volt. A gond ott kezdődött, hogy a lakosság 84%-át a hutuk tették ki. A történelmet ismerve pedig tudhatjuk, hogy semmi jó nem sül ki abból, ha az elenyésző kisebbség gyakorolja a politikai, közigazgatási és gazdasági hatalmat a többséggel szemben.  Ráadásul a belgák bevezették az etnikum feltűntetését a személyi iratokban, tehát a megkülönböztetés kézzel foghatóvá vált. A második világháború után viszont a gyarmati állapotok fenntartása ellehetetlenedett és a belgák lassan kihátráltak az országból. A hutuk öntudatra ébredtek és hatalomátvételt követeltek. Az ’50-es évek végén meg is döntötték a kormányt, ezzel együtt pedig megindultak a tuszik első menekültjei a környező országokba. 

rwanda15-128z0z7.jpg

1973-ban Juvénal Habyarimana hutu tábornok foglalta el az elnöki posztot. Bár erőszakmentességet hirdetett, a hutukat helyezte előtérbe mind a katonai, mind a politikai posztokon. A kisebbség eközben forrongott és 1990-ben az emigrációba kényszerített tuszik megalapították a Ruandai Hazafias Frontot (Rwandan Patriotic front – RPF), megtámadták Ruandát és polgárháború tört ki. Az RPF támadásának hatására a feszültség egyre nőtt az országban, megalakult a Hutu Power nevű szélsőséges mozgalom és a hutu milícia, az interahamwe. A Paul Kagame tábornok irányítása alatt harcoló tuszik és a Habyarimana által vezetett kormány közötti ellenségeskedéseket az 1993. augusztus 5-én aláírt arushai békeszerződés volt hivatott rendezni. A megállapodás betartása érdekében az ENSZ Biztonsági Tanácsa október 5-én egy 2500 fős békefenntartó misszió helyszínre küldéséről döntött (UNAMIR - United Nations Assistance Mission for Rwanda). 

A leggyomorforgatóbb az egészben a Nyugat közömbössége volt. 1994. január 11-én ugyanis – tehát 3 hónappal az öldöklés kezdete előtt – Roméo Dallaire az ENSZ békefenntartóerők parancsnoka jelentésben közölte a világszervezettel, hogy a hutuk a tuszik kiirtását és a békefenntartók meggyilkolását tervezik. A válaszban arra utasították a tábornokot, hogy ne tegyen semmit, csak értesítse Ruanda elnökét, valamint az amerikai, a belga és a francia nagykövetet. Az ország egyre inkább egy puskaporos hordóra hasonlított és már nem is kellett sokat várni a robbanásig. 1994. április 6-án a főváros, Kigali közelében lelőtték a Ruanda és Burundi elnökeit szállító repülőgépet. A merénylet körülményei máig tisztázatlanok, az elkövetők lehettek tuszi lázadók és hutu szélsőségesek is. A lényeg mindenesetre az, hogy a merénylet után néhány órával megkezdődött a tuszik válogatás nélküli, teljességre törő és módszeres mészárlása.

scontri hutu-tutsi.JPG

A propaganda ebben az esetben is döntő fontosságú szerepet kapott. A rádióban elhangzó lázító beszédek hatására szisztematikus öldöklésbe a reguláris erőkön kívül részt vettek felfegyverzett fiatalok, milíciák, vagyis minden mozdítható hutu férfi. A szabály egyszerű volt: vagy ölsz, vagy téged ölnek meg. Szomorú, de a gyilkolás „törvényesítése” miatt nagyon könnyen átléptek azon a tényen, hogy naponta több száz embert megöltek, legyen az egy gyermek, egy idős ember vagy akár egy várandós asszony. Az életük sokkal könnyebb lett azáltal, hogy nem kellett naphosszat a földeken dolgozniuk a létfenntartásukért.  Míg a férfiak a szomszédjukra vadásztak, a nők fosztogattak. Milyen szép is a munkamegosztás… A megtorlástól való félelem teljes hiánya és az életszínvonaluk növekedése teljesen elnyomta bennük a bűntudatot.

Rwanda.interahamwe.jpg

Április 7-én megkínozták és megölték a mérsékelt hutu miniszterelnököt, Agathe Uwilingiyimanát és az őt védelmező 10 belga békefenntartót. Ennek az eseménynek a hatására Belgium kivonta erőit a békefenntartó misszióból. Az erőszak megdöbbentő méreteket öltött, április 29-ére a halálos áldozatok száma már elérte a 200 ezret. Figyelemreméltó, hogy a Biztonsági Tanács június 8-án (tehát 2 hónappal a mészárlás kezdete után) alkalmazta először a népirtás kifejezést. Mindössze félmillió ártatlan ember halála kellett hozzá. Mindeközben az RPF megkezdte benyomulását az országba, ennek hatására pedig a hutuk az ország nyugati részére vonultak vissza.

Ennél a pontnál szeretném Franciaország szerepére irányítani a figyelmet. Alain Juppé francia külügyminiszter június 15-én jelentette be, hogy országa kész beavatkozni a lakosság védelme érdekében. Még mielőtt elhamarkodottan pozitív szerepet tulajdonítanánk a franciáknak, érdemes megvizsgálni a körülményeket. A bejelentést mérsékelt nemzetközi lelkesedés követte. Az első érdekesség, hogy ismétlem: 2 hónapot vártak, mire elérkezettnek látták az időt a civilek védelmére. Ráadásul éppen akkor avatkoztak közbe, amikor az RPF már megkezdte a hutu erők visszaszorítását. Franciaország köztudottan hutubarát politikát folytatott (a belgák a tuszikat támogatták), segített a kormányerők kiképzésében illetve a hutuk oldalán harcolt az 1990-es évek elején. Felmerült a vád, miszerint a francia ajánlat a hutuk kilátástalan helyzetének köszönhető. Természetesen visszautasították ezeket a vádakat, és a Tanács beleegyezésével június 23-án megkezdődött az Operation Turquoise, a ruandai francia intervenció az ország nyugati részén – ahol hutu menekültek százezrei kerestek menedéket. Ráadásul a genocídiumnak nem a francia beavatkozás, hanem az RPF katonai győzelme vetett véget. Július 4-én bevették Kigalit, a hónap közepén pedig újabb hutu menekülthullám indult meg a nyugati határok felé. Július 19-én az RPF tűzszünetet hirdetett és bejelentette a nemzeti egységkormány megalakulását, melynek érdekessége, hogy a miniszterelnök hutu származású személy lett.

genocide.rwanda11.jpg

A konfliktus óriási menekülthullámot idézett elő, augusztus közepére már több, mint kétmillió menekült tartózkodott a szomszédos országokban. Az áldozatok pontos száma ismeretlen, de a tuszikon kívül rengeteg mérsékelt hutut is megöltek. Az bizonyos, hogy a polgárháború, a népirtás és a menekültválságok során mintegy másfél millióan veszítették életüket. A külföldi fellépés eredménye egyenlőtlennek tűnik, hiszen az intervenciós erők sokkal több hutut mentettek meg, mint ahány tuszit. A franciák augusztus 22-én kezdték meg a kivonulást az országból, a helyüket pedig békefenntartók vették át. A gyilkosok büntetését rendkívül nehézzé tette, hogy a bűncselekményekben résztvevők száma hatalmas volt. A több százezer civil elkövetőt lehetetlen kézre keríteni és elítélni. Mégis megdöbbentő, hogy a mai napig mintegy 2500 embert állítottak bíróság elé. Az igazságszolgáltatás „felhozatalában” egyaránt szerepelt nyilvános kivégzés és vallomásokkal beváltható kegyelem. Az ENSZ több nyilatkozatában is elismerte mulasztását, de szubjektív véleményem szerint a magatehetetlenség gyökerei a Biztonsági Tanács elavult szabályrendszerében lelhetők fel. Most, 15 évvel a szörnyűségek után a gyilkosok még mindig köztünk élnek.

120 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pintada.blog.hu/api/trackback/id/tr424766738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

káposzta 2013.01.28. 12:49:52

Ez Afrika.

Nem kell rajtuk csodálkozni, az őskor után egyből a XX. századba léptek, nem élték át azt, amit Európa 3-4000 éven keresztül. Lándzsa helyett rakétavetőt kaptak a kezükbe, nem csoda, hogy folyamatosan egymást ölik.

Lehet, hogy hagyni kéne őket, hadd tegyenek amit akarnak. Európában is rengeteg háború volt, népirtás, vallásháborúk, stb., de elegünk lett belőle, ezért tartunk ott, ahol tartunk.

Pszt! 2013.01.28. 12:52:12

Tudom cinikusan hangzik, de Afrikában mindíg így ment.

HighTroller 2013.01.28. 13:07:31

"Ruanda területére a XV-XVI. században tuszik és hutuk vándoroltak be észak felől és hoztak létre feudális királyságot" a faszért kellett fehér embernek beletrollkodnia Afrika dolgába.

Intizar 2013.01.28. 13:15:45

Azon töprengek, akkor vajon mekkora szarnak volna elmondva Franciaország meg a rohadt Nyugat, ha azonnal beavatkoznak. Imperialisták, Ruanda ásványkincseire fáj a foguk, satöbbi.

Wásztákhurwáh (törölt) 2013.01.28. 13:16:31

Szomorú dolog ez, a fehérek meg mentették a seggüket, a belgák, franciák csak akkor avatkoznak a volt gyarmataik életébe, ha anyagi érdekük úgy kívánja. Lásd: Mali, Csád, Mauritánia, Algéria... csak az olaj, gyémánt, urán ér valamit, az emberélet nem. És sakkoznak az őslakos népekkel.

Az a legrosszabb, hogy 20 év múlva ugyanez fog történni Magyarországon is. Aki fehér, arra vadászni fognak a mi réti négereink. Egy frusztrált kisebbség előbb utóbbi erőszakhoz folyamodik, pláne, ha bátorítást is kap külföldről.
Hányszor megtörtént ez már a történelemben, de nem tanult belőle az emberiség.

Pintada 2013.01.28. 13:17:02

Voltaképpen mindent az európaiaknak köszönhetnek... Ahogyan a bejegyzésben is meg van alapozva az etnikai csoportok közötti ellentét, láthatjátok, hogy ha a fehér ember nem akarna minden áron egy csoportot felsőbbrendűnek nevezni, akkor azért nem szítottak volna ekkora ellentétet a ruanda-i társadalomban. Ráadásul ez valóban az a korszak, amikor a fajelméletek a legtöbb nemzetállamban fénykorukat élték. És a szokásos história kezdődik... Az európaiak olyan dologba ütötték a dolgukat, amibe nem kellett volna.

Nazareus 2013.01.28. 13:22:24

@káposzta: Nem hiszem, hogy ezen múlna a dolog. Japán elég sokáig fejlödött, fejlödhetett, átélte azt, amit Európa és mégis megcsinálták a Nankingi mészárlást.

Egyébként meg Európában is ott voltak a nácik, hiába volt mögöttük az a 3-4000 év. Az a 40 év különbség (nácik - Ruanda) nem nagy táv a történelem szinpadán.

balf 2013.01.28. 13:25:21

@HighTroller: A pénzért, ember, a pénzért! Mi másért mentek volna oda az európai (értsd: nyugat-európai) hatalmak? Ásványkincsek, mezőgazdasági termékek, emberanyag......... Olcsón, és könnyen megszerezhető módon.

Hát ezért.

Muad\\\'Dib 2013.01.28. 13:26:08

@Nazareus:
Japán esetében szintén pont a túlzott nyugati befolyás volt az egyik oka az ilyen viselkedésnek.
Európában is megesett ilyesmi valóban, de komoly és máig ható sokkot is okozott...

Wásztákhurwáh (törölt) 2013.01.28. 13:32:35

@HighTroller: mondjuk az is egy hatalmas ostobaság, amikor a fehérek azt hiszik, hogy a megérkezésük borította lángba Afrikát...
és megy az önostorozás, meg a kikényszerített bűnbánat hetedíziglen

Afrikában korábban is harcoltak egymás ellen a törzsek, népek, irtották egymást rendesen

pl. a zulukat úgy állítják be, mint akiket a fehérek (búrok, angolok) irtottak, meg leigáztak, közben a környező afrikai népeket maguk a zuluk irtották ki korábban

Afrika sose volt egy peace, love, freedom, happiness kontinens
ehhez képest az afrikai fehér jelenlét sok helyen stabilitást, fejlődést hozott, elnyomta az etnikai feszültségeket, de ezt ma már nem szabad megemlíteni, mert hú aki ilyet mond, az rasszista, gyarmatosító, náci

pl. Rhodesia, Dél-Afrika a két leggyönyörűbben fejlődő afrikai állam volt, amíg a feketék és a kommunisták meg nem döntötték a fehérek kormányait
ma már pöcegödör mindkét ország, ahol a feketék is visszasírják a régi világot

Érdekes, hogy most nem is a fehérek, hanem a kínaiak veszik meg kilóra Afrika erőforrásait, nekik nincsen kényszeredett bűntudatuk a korábbi gyarmatosítás miatt, nem is indítanak segélyprogramokat, nem törődnek a munkakörülményekkel, a kínaiakat csak a profit érdekli
igazuk van, nem babusgatni kell az afrikaiakat, hanem kirabolni
minden utat, hidat, erőművet, mobil hálózatot a kínaiak csinálnak már Afrikában, ez az új gyarmatosítás
de a négerek még mindig a fehéreket okolják... mert az könnyebb, mint ember módjára élni

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2013.01.28. 13:37:51

Ahogy Nazareus már kifejtette, ne feledjük el, hogy nem is olyan régen ugyanezt fehér európaiak is elkövették fehér európaiak ellen. Just my two cents.

Nazareus 2013.01.28. 13:40:36

@Muad\\\'Dib: Akkora sokkot azért nem okozott, hisz amikor a tuszuk és hutuk egymást irtották Európában láncfürésszel meg karóbahúzással végeztek ki embereket. Tölünk nem is olyan messz.

Wásztákhurwáh (törölt) 2013.01.28. 13:44:15

@Pintada: az egy hatalmas butaság, ha azt hisszük, hogy Afrikában a törzsi ellentéteket a fehér ember okozta
a földművelők az állattenyésztőkkel mindig is harcban álltak, ez a hutu-tutsi ellentét háttere is
a fehérek erre persze ráerősítettek, de az afrikai törzsek az ő érkezésük előtt sem éltek csendes fingszagú harmóniában egymással

lásd zuluk által elkövetett genocídiumok még a fehérek színre lépése előtt

Muad\\\'Dib 2013.01.28. 13:44:22

@Nazareus:
Hogy mit a hol? Másfél milliót? Mert a kegyetlenkedés, és civilekkel szembeni erőszak sajnos szinte valamennyi fegyveres konfliktusban megjelenik, tehát azért illik különbséget tenni a célok és módok között, bármennyire is unszimpatikus számomra is a véralgebra...

Pintada 2013.01.28. 13:50:30

@Wásztákhurwáh: teljesen igazad van, a népcsoportok közötti ellentét alapvetően nem az európaiaknak köszönhető. Azt azonban vitatni sem lehet, hogy a fentebb tárgyalt konfliktusban tisztán érezhető volt az európai beavatkozás. Ha ez nem történik meg, a konfliktus valószínűleg akkor is kiéleződik, ám talán nem ennyire brutális módon és talán kevesebb veszteséggel.

Wásztákhurwáh (törölt) 2013.01.28. 13:52:08

@Pintada: talán, ha, valószínűleg... ezek amolyan lófaszjóska érvelések
semmit nem tudunk arról, hogy mi lett volna, ha...

nyehehe 2013.01.28. 13:53:47

Hagyjuk már ezt a fehér önmarcangolást! Előtte talán békében éltek ezek a hordák?
A szerbek gaztettei miatt melyik felsőbbrendűbb embercsoportot hibáztassuk?

A franciák és a belgák pedig ezerszeresen meg fognak bűnhődni a gyarmataikért. Lassan ők lesznek gyarmat, mert kiszorulnak a "gyámoltalan" niggerek által lakott utcákból. Hehe

Nazareus 2013.01.28. 13:56:32

@Muad\\\'Dib: Hát ez az: a kegyetlenkedés az emberi természet sajátja sajnos, mindegy honnan származik. Ilyen szempontból mindegy, hogy mennyi civilt öltek meg és itt miért többet-kevesebbet. Gondolj csak a hires börtönkisérletre, vagy Aronson kisérleteire mely igazolta, hogy az emberek 2/3-át rá lehet venni, hogy megöljön egy számára ismeretlen embert. Megintcsak börszintöl függetlenül.

Ha olyan szituációba kerülne, az emberek többsége ugyanúgy viselkedne mint a hutuk. Ezzel nem felmenteni akarom ezt a viselkedést, hanem megmagyarázni-megérteni.

Muad\\\'Dib 2013.01.28. 14:00:36

@Nazareus:
Nem is genetikailag nincs megfelelő szinten az afrikaiak egy hányada, hanem kulturálisan, és társadalmilag. Csak valamiért a "fejlett" nyugatnak ellenállhatatlan mániája, hogy az aktuális állapotát terjessze szerte a világon, mint igazságot. Ahelyett, hogy hagyná, hadd menjen a maga útján minden. Most épp a demokrácia vérrel és vassal való terjesztésénél járunk. Volt előtte kereszténység, iparosodás, stb. Mikor, mi. Ezt kompenzálandó pedig liberalizálják a bevándorlási politikát, óriási károkat okozva.

v2peti 2013.01.28. 14:06:49

Európa nélkül is képesek az emberek egymás kegyetlenül kírtani! Ld. Siíták vs. szunniták.
Vagy a japánok és a kínaiak annó.

Szvsz nem a bevonulással, hanem a kivonulással okoztak nagy kárt a nyugati hatalmak. Persze súlyos hiba volt pl. az, hogy sok helyen vonalzóval húzták az országhatárokat. De ahol nem, ott is ugyanúgy képesek egymást gyilkolni a különbözp népcsoportok.

v2peti 2013.01.28. 14:11:24

@Muad\\\'Dib: Bocs, de muszáj sok helyen erőltetni a magasabb rendű kultúrát. Mert pl. olyan primitív szokásokat, mint a nők körülmetélése, tűzzel-vassal írtani kell.
Meg ott van a keresztényég, aminek fontos feladata, hogy minél több helyen jelen legyen! Ha jól csinálják, akkor magával hoz egy bizonyos szintű kultúrát.

Muad\\\'Dib 2013.01.28. 14:14:24

@v2peti:
Kultúrát nem lehet erőltetni. Az hosszú és nehéz úton fejlődik. Amikor valamilyen kultúrát erőltetni kezdenek, ott általában még több vér és szenvedés következik.

notC 2013.01.28. 14:21:52

pont most olvasom Tvrtko könyvében ezt a fejezetet. Megdöbbentő és sajnálatos, hogy ilyen előfordulhat, de sajnos ha az ember nincstelen, ha nincs veszteni valója, hamar oda áll bármilyen ideológia mellé, ami egy picit is jobb életet ígér. Így volt ez a nácizmussal is. Egy világválság és egy vesztes háború után a kilátástalanságból egyetlen kiút volt, egy ideológia, aki felkarolta, bátorította, célt adott az embereknek, s nem utolsó sorban bűnbakot az eddigi rossz sors okozóját.
Jó lenne ha felnőne egyszer az emberiség, ha nem lenne bűn a bőrszín, a vallás, a faji, politikai vagy szexuális identitás. Talán majd pár száz, vagy ezer év múlva, ha addig ki nem írtjuk magunkat...

lutria 2013.01.28. 14:25:10

Amikor ennyi (civil) néger van egy kupacban,honnan tudják egymásról hogy ki a tuszi és ki a hutu?Vagy elég volt annyit tudniuk hogy abban az X faluban/városban mindenki tuszi és mindet meg kell ölni?

Tarkólövész 2013.01.28. 14:39:12

Azoknak szánnék ugyanilyen véget, akik lehetővé tették/teszik, hogy Afrika és a Közel-Kelet söpredéke rászabaduljon Európára.

Nazareus 2013.01.28. 14:41:00

@Muad\\\'Dib: Igazad van, annyit azért hozzátennék, hogy nem a fejlett nyugat mániája terjeszteni a saját eszméit, hanem minden kultúkörnek. Az iszlám ugyanúgy terjeszti magát, szinte minden ideológia ahogy tudja terjeszti magát, csak melyiknek van több ereje ez a kérdés. Ez pont olyan, mint amikor azt mondják, hogy a zsidók világuralomra törnek. No és? Mi ebben a meglepö? Ki nem? USA nem? Oroszország nem? Kina nem? Szóval nem az a meglepö, ha egy kúltúra terjeszti magát, hanem ha nem :)

djukel 2013.01.28. 14:42:07

1994 nem 15 éve volt

Nazareus 2013.01.28. 14:42:16

@lutria: Kb. onnan tudják, ahonnan Jugoszláviában tudták egymásról, hogy ki szerb és ki horvát, pedig egy nagy kupac fehér volt egy rakáson.

tkgabor 2013.01.28. 14:44:38

1. Mit keres az index címlapon egy tavaly szeptemberi cikk?

2. 1994 az 19 éve volt!

Makkasz 2013.01.28. 14:46:24

Egy ország belharcainak nem megakadályozásért folyamatosan a kivülállókat, országokat, ENSZ-t vádolni, oltári butaság. Vajon ki akarja hogy gyermeke, férje menjen békét teremteni oda?

Az elfogultság, és emiatti egyoldalúság már az elején kiderül: "Csak annyit vállaltak magukra az ENSZ kéksisakosai, hogy megtisztították az utakat a halottaktól és természetesen kimenekítették a fehéreket."
Biztos vagyok benne, a külföldi állampolgárokat menekítették ki, bőrszíntől totálisan függetlenül (az ország polgárait hova menekítették volna?).
A 2500 békefenntartónak ezen kívül mit kellett volna tennie? Ha nem tisztítja le az utat a halottaktól, hogy megy a külföldiek kimenekítése, közlekedés nélkül?

Igen, cinkos aki néma, de ilyen elfogult, ostoba poszttól csak bosszankodni kezdek.

Ha már a gyökérokokat keresed, más kommentelő leírta, hogy az európaiak megjelenése kultúrsokként érte Afrikát, nem volt idő az alkalmazkodáshoz, tanuláshoz, aminek következményei éhezés, segélyeken tengődés, polgárháború, aids...

"Gyilkosok köztünk élnek", ja még többen a jugoszláv polgárháborúból maradtak köztünk, viszonylag kevés afrikai gyilkos bolyong a pesti flaszteren.

Zabaalint (törölt) 2013.01.28. 14:51:02

@Muad\\\'Dib:
Az is a kultúra része, hogy naponta lefürdesz, 60 éve ez még nem volt általános, mégsem folyt miatta vér.

Muad\\\'Dib 2013.01.28. 14:56:06

@Zabaalint:
Nem is tudok róla, hogy ezt erőszakosan terjesztették volna bármerre is. Főleg azért, mert a világ jelentős részén ez egyáltalán nem szokás ma sem...

PeDro 2013.01.28. 14:57:26

Az a baj, hogy a gyarmatositok elhagytak ezeket az orszagokat. A fene nagy szabadsagukat meg arra hasznaljak, hogy egymast gyilkolasszak. job volt ez, amig az angolok meg a tobbiek rendet tartottak...

Gaius Plinius Secundus 2013.01.28. 14:59:24

Tegyük hozzá, hogy a tutszik egy kelet-afrikai nép, ergo magasabbak és világosabb bőrűek, mint az alapvetően szub-szaharai hutuk, akik sötétebbek és alacsonyabbak.

A belgák nem pusztán fizikai megjelenés, hanem egyszerűen a tulajdon eloszlása alapján választották szét a (marhatulajdonos) tutsikat és a földműves vagy földtelen hutukat, a szembenállás korábban is létezett, de ritkán hozott fizikai erőszakot.

A törzsi ellentéteket nem mi találtuk ki, de azt látni kell, hogy mi biztosítottunk olyan fegyvereket (itt olcsó késeket és puskákat) amikkel egymást halomra tudják ölni.

A feszültség alapvetően ott van az afrikai törzsi társadalmakban, és mindig is mindennaposan voltak az összetűzések, ez már az európaiak előtt is így volt, és bőven utánuk is így lesz.

Afrika nem tud civilizációt építeni magában. Főleg nem Szaharától délre.

Zabaalint (törölt) 2013.01.28. 15:01:06

@Muad\\\'Dib:
Ja, hogy nálad az erőltették az azonos azzal, hogy "erőszakkal terjesztették"? Csak mert Magyarországon elég sok dolgot erőltettek a 20. században, nem erőszakkal, de központi kényszerrel, és ezek egy része mára a kultúra része. Gondolok itt az analfabétizmus közel teljes felszámolására, amihez nagyban hozzájárult az iskolakötelezettség, ami az én szememben erőltetés kategória, mégis meg lett az eredménye.

l_andras 2013.01.28. 15:01:51

@káposzta: Felhívnám a figyelmedet az időben ugyanekkor folyó délszláv háborúkra, amik adott esetben olyan messze van Budapesttől, mint Zalaegerszeg Kisvárdától:
Ugyanez folyt ott is, kevesebb áldozattal, de ez mit sem számít. Botorság lenne azt állítani, hogy "afrikában mindig ez ment". Bármelyik népcsoport belelovalható egy ilyen szituációba.
Nézz körül ma itthon, láthatod, hogy alapozza meg a kommunikáció egy ilyen tragédia kialakulását.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.28. 15:06:58

@káposzta:

Afrikát egységesnek hinni abszurdum. Ott kőkortól kora újkorig minden volt a gyarmatosítás kezdetekor. Mondjuk a gyűjtögető hotentotta törzseket és az ezeréves etióp államot egybevonni dilettáns dolog.

S a négerek is emberek, azaz hódítanak, leigáznak, háborúznak, stb.

Muad\\\'Dib 2013.01.28. 15:09:00

@Zabaalint:
A magyar vezetés erőltette, ráadásul a közösség jelentős hányadának a támogatásával. Ha ez szerinted ugyanaz, mint külföldiként odamenni valahová és ezt megtenni a helyiekkel, akkor eléggé el lehetsz tévedve...

Gaius Plinius Secundus 2013.01.28. 15:09:51

@l_andras:

Hát ha te a Balkánt Európának tartod.

Én biztos nem.

De a probléma inkább az idegen ideológiák vagy/és etnikumok beleillesztése egy másik kultúrába.

Lásd az iszlám a Balkánon, vagy a zsidóság európában. Lásd iszlám bárhol másutt vagy a zsidók a mai Izraelben.

Ennek ellenére valakik mégis az együttélést javasolják, amikor egyértelmű, hogy csakis a szegregáció az egyetlen járható út, gondolok itt a cigányságra pl.

Jimbo75 2013.01.28. 15:11:33

Sajnos, voltak olyan szerencsétlenek, hogy ott nincs olaj, így aztán senki nem avatkozott be, hogy megvédje őket...

micsoda? 2013.01.28. 15:12:55

Izgalmas film erről az időszakról;/ Hotel Ruanda/youtu.be/0T8rn9su_ek

Zabaalint (törölt) 2013.01.28. 15:14:12

@Muad\\\'Dib:
Nem vagyok eltévedve. A magyar vezetés a 20. században nagyrészt külföldi nyomásra volt odatéve, amikor nem, akkor sem volt 100%-osan legitim. De jöhetek más példákkal is, a görög és a római kultúra is erőszakos módon járta be a világot, ahogy a muszlim vallás is.

káposzta 2013.01.28. 15:17:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Bocs, nem egész, hanem csak Fekete-Afrikára gondoltam.

Nazareus 2013.01.28. 15:18:13

@Gaius Plinius Secundus: Egy nagy birodalmat épitettek ki Afrikában a Szaharától délre, ezt hivták Mali birodalomnak. A 13-14 században virágzott.Európába csak a hire jutott, a Mali állam ragyogó imázzsal rendelkezett. A 1320-as évekböl származó mallorcai térképeken, de még szembetünöbben az 1375-138 között készült Katalán Atlaszon Mali uralkodóját úgy ábrázolták, mint egy nyugati uralkodót, kivéve, hogy fekete volt az arca. Trónján ülve szakállasan és koronával a fején, kezében jogarral nem egy vadember benyomását kelti. A Mali birodalom nyugaton Gambia és a Szenegál alsó folyásáig terjedt, keletre a Niger völgyének Gao alatti szakaszáig, délen a Niger felsö folyásáig, északon pedig a Szaharáig.

Peetee 2013.01.28. 15:18:56

Filmet is készítettek később róla; Április Ruandában címmel.
Két - az ellentétes oldalon harcoló - testvér és családjuk sorsát mutatja be, meg magát az egész helyzetet félig-meddig.
Megrázó, nyers, vad film, nagyjából kendőzetlenül az eseményekről. Sok tény, kevés lebilincselő tájkép, érdemes megnézni, de fel kell készülni rá lélekben; borzalom ami ott zajlott.

káposzta 2013.01.28. 15:21:10

@Nazareus:
Hát nem tudom, Japán a XIX. század harmadik harmadáig mégiscsak egy középkori állam volt, utána meg hirtelen rengeteget fejlődtek (leginkább technikailag). A túl gyors fejlődés szerintem inkább árt, mint használ.

Netszamuráj 2013.01.28. 15:26:26

Akit valóban érdekel a téma, az feltétlenül olvassa el a bozótvágó kések évszaka c. könyvet!

"Az öldöklés évszakában korábban keltünk a szokásosnál, jól belaktunk hússal, aztán fölmentünk a focipályájára, úgy kilenc vagy tíz óra körül. A főnökök lehordták az elkésőket, utána mindjárt elindultunk a támadásra. Az egyes számú szabály az volt, hogy öljünk. A kettes számú szabály - hát az nem létezett. Nem volt ez egy bonyodalmas szervezés." Így emlékezik vissza a ruandai népirtás egyik aktív résztvevője az 1994-ben történt eseményekre, az afrikai történelem egyik legnagyobb tömegmészárlására, amikor is az ország lakóinak többségét kitevő hutuk három hónap alatt mintegy 800.000 tutszit gyilkoltak meg, miközben a világ nagyhatalmai lesütött szemmel, de némán álltak. A neves francia újságíró és haditudósító, Jean Hatzfeld hátborzongató és megrendítő dokumentumregényében maguk a gyilkosok vallanak sorozatos rémtetteikről. A többnyire bozótvágó késekkel és furkósbotokkal felfegyverkezett hutu parasztok úgy mentek nap, mint nap a mocsárban rejtőzködő tutszik felkutatására, akárha csak munkába indultak volna. A szisztematikus mészárlás végét sípszó jelezte, utána következett a fosztogatás, majd a "jól megérdemelt" pihenés és szórakozás a falu kocsmájában. Hatzfeld vagy egy tucat gyilkost szólaltat meg, egy baráti banda tagjait, akik a könyv születése idején már valamennyien börtönbüntetésüket töltötték. A megdöbbentő nyíltsággal mesélő és cseppnyi bűnbánatot sem tanúsító elítéltek - akik közül egy sem volt született gyilkos, korábban békés földművesként élt valamennyi - felváltva mondják el személyes élményeiket, mozaikszerű elbeszélésükből megrázó kép bontakozik ki egy minden képzeletet felülmúlóan embertelen világról, ahol a termés alatt gyűlöletet érlelt a föld, mert nem volt elég nagy két etnikum számára. Kegyetlen, felkavaró könyv - csak tizennyolc éven felülieknek!"

Muad\\\'Dib 2013.01.28. 15:27:00

@Zabaalint:
Remek példák. Meg is lett az eredménye. A római kultúra erőltetése aztán tényleg sok vérrel járt, tehát ez nem tudom miben cáfolja, amit írtam...

nevem van 2013.01.28. 15:33:13

@HighTroller,@Muad\\\'Dib: : A fehérek, nyugatiak kritikája elég gyakori a hozzászólásokban is. És ez akár helytálló is lehet, legalábbis konkrét esetben, vagy rövidebb távon.
Milyen lenne ma Afrika, ha egyetlen fehér se tette volna be a lábát? Ha önerőből kellett volna modernizálódnia?
Hát ugye nem tudna több embert eltartani mondjuk száz milliónál, és a születéskor várható életkor aligha haladná meg a 30 évet.
Ma ennek sokszorosa a lakosság a fekete kontinensen, és magasabb az életkor. Közigazgatás, vízellátás, modernebb mezőgazdaság, valamennyi ipar, orvosi ellátás...ezt hozta a gyarmatosítás Fekete-Afrikának. Úgyhogy lehet mindenért a fehéreket hibáztatni, csak nem érdemes.

Nazareus 2013.01.28. 15:35:35

@káposzta: Csak azt ne mondd, hogy Németország is túl gyorsan fejlödött :)

Comment Géza 2013.01.28. 15:35:42

Magyarul a tutsik - tuszik (a szerző össze-vissza írja).

Amúgy örülök, hogy ilyen cikk is kikerül az index.hu címlapjára, de a bejegyzés picit pontatlan.

A tuszi - hutu ellentétnek nagy szakirodalma van, a konfliktus okai nem ilyen egyszerűek. A szerző teljesen kihagyja az USA vonulatot, amiért lényegében nem volt beavatkozás...

Ezt meg nem is értem: " Az életük sokkal könnyebb lett azáltal, hogy nem kellett naphosszat a földeken dolgozniuk a létfenntartásukért. Míg a férfiak a szomszédjukra vadásztak, a nők fosztogattak. Milyen szép is a munkamegosztás… A megtorlástól való félelem teljes hiánya és az életszínvonaluk növekedése teljesen elnyomta bennük a bűntudatot."

- nem hiszem, hogy az életszínvonal nőtt volna pár hét alatt amíg zajlott a népirtás, mire gondolt a szerző?

- valamint nem mindenki ölt, ez túlzás (meg a munkamegosztás).

"A külföldi fellépés eredménye egyenlőtlennek tűnik, hiszen az intervenciós erők sokkal több hutut mentettek meg, mint ahány tuszit"

A genocídium alatt azért a helyben maradt kéksisakosok saját felelősségükre elég sok tuszit megmentettek. Valamint mikor megkezdődött a RPF benyomulása, valóban hatalmas hutu menekülthullám indult meg és a régió humanitárius katasztrófájához vezetett volna, ha nem kezelik. Mivel az RPF tuszi érdekeltségű ezért értelemszerűen félő volt a bosszú.

Gaius Plinius Secundus 2013.01.28. 15:39:41

@Nazareus:

Attól még nem lesz valami birodalom, hogy x négyzetkilométer kietlen pusztaság valamilyen törzsi államalakulat "irányítása" alatt áll.

Ezért is hülyeség a "Mongol birodalomról" beszélni. Mali 80%-a sivatag, nincs semmiféle erőforrás ami miatt egyáltalán érdemes lenne kézben tartani.

Na látod a Brit birodalom az tényleg birodalom is volt, ők (és a portugálok) vitték el a modern civilizációt Afrikába.

Muad\\\'Dib 2013.01.28. 15:40:05

@nevem van:
Én nem hibáztatok senkit. Egyébként mit értünk el vele, hogy most hegyekben állnak az éhező emberek Afrikában? Ellenőrizhetetlen menekültek tömege árasztja el Európát, mindezt azért mert valami humanizmussal kevert messianisztikus küldetéstudatnak hála a "fejlett" országok úgy érzik, hogy nekik mindenáron meg kell osztani a saját elképzeléseiket mindenkivel, ha akarják, ha nem.

¿Qué tapas hay? 2013.01.28. 15:40:36

Valami nem stimmel itten a népirtási statisztikával. Szóval másfél millió áldozat egy év alatt. Nézzük az ENSZ (UN DESA) népességi adatokat:
Népesség 1990: 7,11 millió. Évi 210 ezres átlagos népességnövekedéssel számolva 1994-ben 7,74 M fő, ebből 85% hutu (6,501 M) és 14% tuszi (1,084 M). Az 1995-ös adatok szerint az összlakosság 5,57 M ebből 10% tuszi (557 e).

Nomost ha teljes genocídiumról beszélnénk, akkor hogyhogy vannak még tuszik Ruandában?

Mindazonáltal Ruanda jelenlegi lélekszáma alapján nem igen látszik már a vérengzés hatása. Mégha alapelvként fogadjuk el azt, hogy az egész a geci belgáknak köszönhető, akik beírták a nemzetiséget a személyibe, esetleg nem lehet az egész cirkusz oka az, hogy az ország lakossága 1934 és 1990 között (56 év) a négy és félszeresére növekedett, ugyanúgy mint 1955 és 2010 között - vérengzés ide, vagy oda.

l_andras 2013.01.28. 15:40:37

@Gaius Plinius Secundus:
Európa a bölcsőjének tartja a Balkánt. (vicces mi?)
Láttál már itthon normálisan működő integrációs programot? Mert ilyen még itthon nem volt. Honnan tudod, hogy működik vagy sem?
A szegregáció miért jó? (a monokultúrák halálra vannak ítélve, az ír krumplivész fő oka is ez volt, egyfajta burgonyát termesztettek, és egy krumplivész, ami csak arra a fajtára volt káros, elvitte az egész termést)
Ezek a katasztrófák mindig egyes csoportok hatalmáról szól, akik ki tudják használni a maguk javára az idegentől való félelmet a hétköznapi emberekre, belehajszolva azokat egy ilyen szituációba (lásd a posztot: mindenki gyilkolt, mert tudták, nem lesz büntetés - sőt. Még azokat is lemészárolták, akik azt mondták: ne legyetek már állatok.)
Kicsit úgy tűnik nekem, te egyetértesz ezzel.

Gaius Plinius Secundus 2013.01.28. 15:42:43

@nevem van:

Egyébként vicces, ez a sok krokodilkönny a liberális Nyugat részéről manapság, hiszen a volt rabszolgák leszármazottai az USA-ban és Dél Amerikában messze messze jobb életszínvonalon élnek, mint Afrikában bárki, talán csak a leggazdagabbakat kivéve.

Nazareus 2013.01.28. 15:46:50

@Gaius Plinius Secundus: A Mongol bizony birodalom volt, a szó szoros értelmében:

en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire

Maliban bizony voltak eröforrások: elsösorban arany :) Azzal azért akkoriban bizony lehetett birodalmat épitani :) Amikor Musa mansa (mansa=király) 1324-en látványos zarándokutat tett Mekkába, azt különleges pompa közepette tette. Egyiptomban még évszázadok múltán is emlegették, mivel az ott eltöltött három hónap alatt olyan bökezüen osztogatta az aranyat, hogy inflációt okozott: a források szerint az arany ára Egyiptomban 10-25 százalékkal esett ebben az idöben. Ötvenezer dénárt adott a szultánnak és több ezer aranyrudat osztott ki az öt vendégül látó hivatalnokok és személyek közt.

És még egyszer: pont annyira volt "törzsi államalakulat", mint a Magyar Királyság.

Gaius Plinius Secundus 2013.01.28. 15:47:16

@l_andras:

Tudsz nekem mondani egy működő szegregációs programot? Bárhonnan?

Mert az tudjuk, hogy Európában nincs ilyen.

Még az USA sem tudta integrálni őket, az ott élő cc. 2 millió cigány ugyanolyan vándorló-tolvajló életmódot folytat, mint tradícionálisan, csak az USA túlságosan el van foglalva a feketék és latinok problémájával ahhoz, hogy ez érdemi téma legyen.

A spanyoloknál ugyanúgy hatalmas gondok vannak velük.

Indiában is Dalitnak számítottak, pedig ott aztán nem kell túl nagyot alkotni, legalábbis az európai mércéhez képest nem.

Szerintem tökéletesen leírja a cigányokat az a történet, hogy hogyan is lett a nevük "gypsy", tudni illik az "egyiptomi" névből, amit ők (!) hazudtak be, ti. hogy pénzt csaljanak ki. Tehát még akár arra is képesek, hogy identitást cseréljenek, ha az elősegíti a pénzhez jutást.

Van egy hasonló sokkal híresebb népség még, de az nem lenne korrekt, ha most ezt előhoznánk :)

Takacsi 2013.01.28. 15:48:21

ajánlom olvasásra Dave Eggers: Az elveszett fiú c. könyvét. Igaz,hogy Szudánban játszódik a sztori egy része de nagyon nagyon hasonló... elég megrázó könyv.

Gaius Plinius Secundus 2013.01.28. 15:52:16

@Nazareus:

Egyébként igazad van abban, hogy Afrika északi részén léteztek az európaihoz hasonló (mégha erőben nem is) államalakulatok.

Ezt az én elméletem szerint főleg az arab/szemita behatásnak (és genetikai hozadékának) köszönhetik, lásd Hamita népek.

Egyiptom, vagy akár Ethiópia is ilyen volt.

A Szaharától délre kissé más a helyzet, itt szinte teljes genetikai és kultúrális elszigeteltségben éltek a törzsi társadalmak, a kereket (!) is a Nyugatiak hozták be magukkal az 15. században.

A mongolokról annyit, hogy a mongol birodalom nem volt egyéb, mint a katonai hódítások eredményekén létrejött "nagy semmi". A mongolok nem építettek iskolákat, nem építettek utakat, semmit. A mongolok csak pusztítottak és a birodalom szét is esett néhány év alatt.

káposzta 2013.01.28. 15:54:50

@Nazareus:
A németeket én se értem :)

Nazareus 2013.01.28. 16:02:50

@Gaius Plinius Secundus: Nézd, a kereket a Mayák sem ismerték mégis elég nagy birodalmat épitettek fel :)

A Mongol birodalom azért elég komoly befolyással birt a világra. Területileg a második legnagyobb birodalmat hozták létre a történelemben (az elsö a 100 évvel ezelötti Anglia).

A Mali birodalom pont az elszigeteltsége miatt omlott össze, de ettöl még birodalom volt - a Szaharától délre.

Ramones1965 2013.01.28. 16:07:29

Azért azt ne feledjük, '94-ben Európa meg volt áldva egy délszláv háborúval, ami mellett Ruanda eléggé elsikkadt egy ideig. Az ENSZ impotenciája aztán 1995-ben, Srebrenicában ismét bebizonyosodott...

bloggerman77 2013.01.28. 16:11:35

@Gaius Plinius Secundus:

"A mongolok nem építettek iskolákat, nem építettek utakat, semmit. A mongolok csak pusztítottak és a birodalom szét is esett néhány év alatt. "

Ja persze. Volt egy a Kárpátok keleti gerincétől Kínáig terjedő birodalom, ami délen Indiáig terjedt ki. Mindez egységes közigazgatással, pénz és súlyrendszerrel, kitűnően működő postahálózattal.

A nagymongol birodalom utódállamai a 18. századig léteztek (Krími Kánság, a Mogul Birodalom Indiában).

bloggerman77 2013.01.28. 16:14:12

@Gaius Plinius Secundus:

Ha mindenáron igazi egyemberes eurázsiai államot akarsz: ott van neked Attila hun birodalma. Na, az tényleg nem épített semmit,és az alapító halála után nemcsak a birodalom, hanem a hun nép is eltűnt. :)

l_andras 2013.01.28. 16:16:41

@Gaius Plinius Secundus: Szegregációsat? Elkülönítést? Bár ezt te szeretnéd, én nem, tudok: az izraeli-palesztin konfliktus. Ott a palesztinok java része bezárva egy kerítés mögött él, bár egy részük Izraelbe jár dolgozni, mert ott több munkalehetőség van.
A szegregáció végül mindig fegyveres konfliktusba torkol, te ezt szeretnéd? Jó lesz, ha arra kényszerülünk, hogy öljünk, ahelyett, hogy időben, ésszel megoldjuk a problémát.
Hozhatsz példákat más országokról, de azok egyike sem Magyarország, már pedig nekünk itthon kell megoldást találnunk. És én szeretném, ha ez békés lenne.

Gaius Plinius Secundus 2013.01.28. 16:38:00

@l_andras:

Kissé máshogy nézed ezt a kérdést, tudni illik Izraelben a zsidók kezdtek betelepülni, és ők szegregálták a palesztinokat, míg nálunk a cigányok települtek be, és megjegyzem évszázadokig önszegregációban éltek. De miután a cigányok részéről sohasem volt meg a tisztelet a magyarság felé, és ez visszaköszönt abban, hogy a cigányság hogyan bánt és bánik a magyarok tulajdonával, a konfliktus adott volt.

Ahogy nagyapám anno mondta, a faluban éltek a magyarok, és a határban a cigányok, és ezzel nem is volt gond.

Ahogy már sokan megmondták, a cigányok tradicionális mesterségeire ma már nincs igény az ipari társadalmak korában. Azt hiszem itt az ideje, hogy a cigányok alkalmazkodjanak ehhez mint életmódban, mind kulturálisan.

nevem van 2013.01.28. 16:42:23

@Muad\\\'Dib: Több ott a napi fejadag, mint 200 éve. Hagyd már a fejlett országokat, mindenki magáért felel, Afrikáért pl. az afrikaiak.
@Gaius Plinius Secundus: Semmi könny, pláne nem krokodilé. Az afrikaiak is jobban élnek, mint a gyarmatosítás előtt.
Egy kérdés a szóhasználatod okán: tudod te, mit jelent az, hogy liberális? Ha tudod, akkor azt is tudod, hogy indokolatlanul használtad a kommentedben.

Pintada 2013.01.28. 16:45:33

@djukel: Köszi az észrevételt, az írás 4 éve született meg és mikor a blogomba felraktam, elkerülte a figyelmemet. Javítva.

Pintada 2013.01.28. 16:54:37

@Comment Géza: az életszínvonal növekedésén azt értettem, hogy abban a káoszban a fosztogatás is rendkívüli mértéket öltött. A megölt tuszik vagyonát elhurcolták, ez pedig akár motiváló erőként is hathatott azokra a hutukra, akik egyébként tisztességes munkájukkal semmire sem mentek.
Egyébként valóban nem minden hutu vált gyilkossá, ám azok sem számíthattak sokkal jobbra. Bizonyára nem kevés hutu rejtegetett vagy védett meg tuszikat akár az élete árán is, de például olyan hutu anya is volt, aki egész családját meggyilkolta, sőt még a hasában növekvő magzatot is. Csak mert a rádió arra szólította fel a hutukat.

GERI87 2013.01.28. 16:57:06

@Pintada:

"Az európaiak olyan dologba ütötték a dolgukat, amibe nem kellett volna."
Abba ütötték bele amibe érdekükben állt.
Telesen reális, érthető dolog és mindig is így lesz azoknál akiknek hatalmuk van.

Elég naív dolog azt gondolni hogy a hatalmi politizálásnak egyszer majd vége lesz.

nyehehe 2013.01.28. 16:58:53

@l_andras: magyarok ezrei vándorolnak el a cigányok gyilkosságai, és fosztogatásai (vagy csak az elviselhetetlen életmódjuk) elől. Eközben itt egyesek békés megoldásról papolnak. A polgárháború már rég elkezdődött. Csak még nincs központi irányítás.
Az elkeseredett magyarok már egyre durvábban próbálják védeni az életterüket. És én nem félek annyira egy esetleges valódi katonai konfliktustól. A háború is meló. Abban meg nem jeleskednek az ellenfeleink.

Németh András 2013.01.28. 16:59:36

Sokan fikázzák itt az afrikai népeket hogy milyen primitívek, a másik oldal meg keresi az okokat hogy miért nem fogalakozott a nyugat a ruandai eseményekkel.

Mindenkinek ajánlom a délszláv háború nevű történetet.

Mivel Európában épp háború volt a kutyát nem érdekelte hogy mi van Afrikában, az ember már csak ilyen, ha megvan a meccs előtti esti sör, akkor a híradóba nem fér be két háború. És a sokak szerint oly magas kultúrával rendelkező fehérek is gyilkolták egymást elég szépen itt ha nem is egy millió de a wikipedia oldal szerint 140000-300000 ezer áldozat volt a déli szomszédban (habár tény hogy itt évek alatt és nem pár hónap alatt).

Szóval igencsak csúnya dolog volt a ruandai népirtás, de semmi igazán meglepő sincs benne, az ember nem egy aranyos faj (bőrszíntől függetlenül)... és erre még a poszttoló rájöhet hisz fiatal még, viszont a kommentelők egy jelentős része már reménytelen.

Baloldali érték 2013.01.28. 17:03:02

"A történelmet ismerve pedig tudhatjuk, hogy semmi jó nem sül ki abból, ha az elenyésző kisebbség gyakorolja a politikai, közigazgatási és gazdasági hatalmat a többséggel szemben."

Akkor most kellett-e a Numerus Clausus?

Gaius Plinius Secundus 2013.01.28. 17:04:11

@GERI87:
Inkább az naivitás, hogy az afrikaiak nem tennék ugyanezt alkalomadtán.

Lásd poszt-apartheid Afrika és az ott végbemenő népirtás és nemi erőszak hullám a még ottmaradt fehér Bórok ellen.

A "noble savage" mítosz (ez a természettel összhangban élő, békés nép akit a gonosz európaiak megölnek/megrontanak stb.) erősen él az emberekben, olyan hollywoodi alkotások táplálják ezt, mint az Avatar, vagy a Farkasokkal Táncoló, Pocahontas, vagy akár a Hotel Rwanda.

Pintada 2013.01.28. 17:06:58

@GERI87: lehetséges, hogy naiv vagyok, mert minden hasonló eset feldühít. Ha a nagyhatalmak felvállalják azt a szerepet, hogy megoldják például egy afrikai ország problémáit, akkor ne haljon meg másfél milliónyi ártatlan pár hónap leforgása alatt - úgy, hogy ráadásul megelőzhető lett volna a mészárlás.

VT22 2013.01.28. 17:11:55

"Ennél a pontnál arra kell magunkat emlékeztetni, hogy ez az időszak a fajelméletek fénykora. Mesterségesen felosztották a két népcsoportot. Az európaiak ismét olyan dologba ütötték bele az orrukat, amihez semmi közük sem volt."

Aham, tehát már megint a fehér ember a hibás, hogy az alapból rendes és emberséges négerek egymást irtják. Nagyon fejlett jóléti állam lenne ott, ha nem kavarnak be a gyarmatosítók, tudjuk. Fekete-Afrika rengeteg nagy civilizációt tudott már felmutatni történelme során, mindig is a humanizmus, a kultúra és a művészet fellegvára volt.

Egyébként ilyenkor semmi közünk sincs ruandához, de ha egymást irtják, akkor meg siessünk rendet rakni? Miért nem teszik meg az afrikai országok egymás között?

Pintada 2013.01.28. 17:19:43

@VT22: Igen, véleményem szerint ebben az esetben igenis sok írható a megszálló hatalmak rovására. Hiszen mesterségesen szították fel az ellentétet két népcsoport között mondvacsinált indokok alapján. A belgák magasabb rendűeknek tartották a tuszikat, ezért kivételezett etnikum lett mindenféle szempontból.

GERI87 2013.01.28. 17:19:57

@Gaius Plinius Secundus:

Na ja. (amúgy búrok nem bórok)

@Pintada:

"Ha a nagyhatalmak felvállalják azt a szerepet, hogy megoldják például egy afrikai ország problémáit,"

Nem oldják meg, pláne nem emberbaráti szeretetből, ez csak körítés, pont a naív emberek miatt.

"minden hasonló eset feldühít"

Pedig hasonló dolgok mindig lesznek, mint ahogy voltak is.

GERI87 2013.01.28. 17:24:41

@Pintada:

"Hiszen mesterségesen szították fel az ellentétet két népcsoport között mondvacsinált indokok alapján."

Olyan hogy 'mesterségesen' olyan nincs, az európaiak a kontinens politikai gazdasági szereplőivé váltak, a befolyásuk, hatásuk pont annyira mérvadó és jogos mint a korábbi afrikai törzsek hatásai egymásra, vagy a mórok hatása Ibériára,európára.

Pintada 2013.01.28. 17:31:01

@GERI87: persze, hogy nem oldják meg, de a közvéleménynek így adják el a dolgot. Ez pedig éppen elég ahhoz, hogy a hasonló kihátrálós esetek se maradjanak visszhang nélkül.

Egyébként tisztában vagyok azzal, hogy "hasonló dolgok mindig lesznek", de ettől még nem fogok úgy fordulni egy hasonló esethez, mintha ez természetes lenne. Nem mintha ez bármit változtatna bármin is, de legalább nem intézek el annyival egy másfél milliós népirtást, hogy úgyis történik még ilyen.

VT22 2013.01.28. 17:33:38

@¿Qué tapas hay?:

Érdekes a népesedési görbe, miszerint már a népirtás előtt megindult a lakosságszám csökkenése... 1994-re, amikor egy év alatt 1,5 milliós törésnek kéne lenni, már megfordult. Hogy is van ez?

en.wikipedia.org/wiki/File:Rwanda-demography.png

VT22 2013.01.28. 17:43:18

@Pintada:

Na jó, de eltelt azóta 60-70 év, hol voltak már akkor a belgák? 60 év bőven elég arra, hogy népek megbékéljenek egymással, rendezzék közös dolgaikat.
Ezek szerint ők nem akarták. 70 éve itt is jó pár nép volt egymásnak ugrasztva.

VT22 2013.01.28. 17:53:28

@Gaius Plinius Secundus:

"Hát ha te a Balkánt Európának tartod.

Én biztos nem."

Mégis mi a franc legyen? Pont a görögöket zárnánk ki?
A Balkán is Európa.

Európa nem csak nyugatra van. Keletre is, délre is.

Farkantoán Chatpartner 2013.01.28. 17:54:46

Lehetséges, hogy a ronda fehér ember adót csal, fáj a foga más aranyára és lenézi azokat, akik a húgukat tuszigálják.
De nem tuszigálja a húgát.
Apró különbség, de szembetűnő.

Farkantoán Chatpartner 2013.01.28. 17:55:36

@VT22: amúgy meg mi csak ne szóljunk egy szót se'.

Farkantoán Chatpartner 2013.01.28. 17:58:47

@Muad\\\'Dib: hiába vagy ronda fehér ember, aki egy csipettel magad is hozzájárultál Afrika sorsához. A sorsuk kialakításában mégis a maguké volt a fő szerep és a fő felelősség.
Kezdve onnan, hogy eladták egymást rabszolgának a ronda fehér embernek. Míg a ronda fehér emberek nem adták el egymást az afrikaiaknak rabszolgának. Miért?????????

Farkantoán Chatpartner 2013.01.28. 18:00:06

@VT22: előtte is irtották egymást nyakló nélkül.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.01.28. 18:00:32

@Muad\\\'Dib:

Tetszik a logikád.

Viszont azt nem értem, hogy azok a személyek, akik a bevándorlást (ésatöbbit) hivatottak szabályozni Európában, miért nem hajlandóak észrevenni, hogy Európa a bevándorlási politikájával az önpusztítás útján rohan a HALÁLBA...!?!?

Mert ez sajnos így van. Megállíthatatlanul.

Hányszor láttuk már Franciaországot a bevándorlók által felgyújtva?

Tele van fajsúlyos muszlim politikussal Ausztria/Németország/Belgium/stb.

Belgiumban zárványként él a muszlim közösség. Nincsen felettük kontroll. Rendszer a rendszerben. Nem lehet a katonaságot kivezényelni a bevándorló-negyedekbe, mert polgárháború törne ki.

Az európai (fehér) ember nem szaporodik, nincs pótlása (kivéve engem, nekem van három is). Ezzel ellentétben a bevándorlók TÌZ gyereket nemzenek.

Európa meg fog rogyni. Vége lesz neki. És mindezt olyanok miatt, akik nem akarják meghallgatni az olyan véleményeket, amit te is hangoztatsz.

Farkantoán Chatpartner 2013.01.28. 18:01:27

@Németh András: más a reménytelen és a reményvesztett.

Nazareus 2013.01.28. 18:02:28

@Farkantoán Chatpartner: A fehér emberek egymásnak adták el a fehér rabszolgákat.

Farkantoán Chatpartner 2013.01.28. 18:03:03

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: megérdemli. A történelem legfőbb motorja a népszaporodás. Ez dönti el a világ folyását. Európa pusztulása érett, nem sajnálom.

nyehehe 2013.01.28. 18:11:20

@GERI87: pedig lehet mesterségesen ellentétet szítani mifelénk is. Emlékezzünk, hogy a komcsik hogyan csináltak itt "osztályharcot". Hogy a parasztok egymást jelentgették föl, és a kuláknak bélyegzett családoktól elvettek mindent.

Más kérdés, hogy amikor eltakarodott a fejünk fölül az elnyomó hatalom, akkor nem gyilkolásztuk egymást.

Gaius Plinius Secundus 2013.01.28. 18:12:07

@VT22:

Sajnos a mai görögöknek nincs sok közük az ősi görögökhöz, kb. az Ottomán bevonulás óta.

De ez elmondható a Balkánról is.

Egyébként földrajzilag persze európa, kulturálisan és genetikailag már nem annyira.

Ahogy Törökország sem, ami egyszer régen még Bizánc volt, és a mai európai modern kultúra egyik bölcsője.

De az idők változnak.

nyehehe 2013.01.28. 18:13:58

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: vagy jön egy új Hitler, aki helyrebillenti a dolgot. Szerintem amikor fehérek tömegei fogják sarokba szorítva érezni magukat, elmúlik ez a fenenagy emberbarátság.

nyehehe 2013.01.28. 18:22:14

@Farkantoán Chatpartner: A szaporodás csak a demokráciában előny. Igazából a technika a mérvadó. Elég 4-5 év demokráciamentes időszak, és ezek otthon találják magukat. (jobb esetben) Nyugat-Európa ott rontotta el, hogy ezeket magába fogadta, és nem bírja integrálni. Egy kínai, vagy indiai elvegyül. A muszlim-nigger-cigány viszont párhuzamos államot épít fel, ahonnan kiszorítják a nem hozzájuk tartozókat... Miközben elmebeteg jogvédők ezeket védik az "idegengyűlöletre" hivatkozva.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.01.28. 18:37:10

@nyehehe:

"Egy kínai, vagy indiai elvegyül"

A kínaiak nem vegyülnek el.
A kínaiak totál zárványként élnek minden nyugati társadalomban, egyáltalán nem keverednek európaiakkal sem.

De nem olyan értelemben élnek zárványként, mint a muszlim-feka-cigány.

A kínai-zárvány szimbiózisban él a befogadó társadalommal. Tehát (kvázi) partner a teljes társadalmi fejlödésében. De minimum tiszteletben tartja az európai értékeket.

A muszlim-feka-cigány-zárvány pedig parazitaként él az európai társadalmon. Nem tart tiszteletben semmit.

GERI87 2013.01.28. 18:40:26

@Pintada:

"persze, hogy nem oldják meg, de a közvéleménynek így adják el a dolgot"

A közvéleménynek erre van igénye.
Az igazságot nem viselnék el, pedig sokszor teljesen logikus és érthető.

Utólag persze minden kiderül de ahhoz évtizedek kellenek.
Ha történelemkönyvekben olvass az ember akkor természetesnek veszi hogy érdekből, valamiért történtek események, de a jelent úgy éli meg hogy az ilyesmi szörnyű és mesét akar hallani a demokráciáról meg igazságról...

"....egy másfél milliós népirtást, hogy úgyis történik még ilyen. "

A közvetlen környezetünkben és az érdekeinknek megfelelően kell hozzáállni ehhez.

itchap 2013.01.28. 18:44:21

az volt már, hogy ugyanebben az időben tombolt a Jugó háború is? Kb. ezért is (!) szartak az európai nagyhatalmak arra, hogy mi folyik Afrikában. (Ha írta már valaki, akkor bocs.)

VT22 2013.01.28. 18:48:22

@Makkasz: "az európaiak megjelenése kultúrsokként érte Afrikát, nem volt idő az alkalmazkodáshoz, tanuláshoz"

Ja persze, szegények állnak lefagyva mint a teknővájó cigányok.

Japánban is kultúrsokk volt az európaiak megjelenése hogyhogy nem szamurájkarddal kaszabolják egymást?

Gregbíró 2013.01.28. 19:01:07

Szerintem Afrikában alapállás a polgárháború. Nekik ez a normális nem szabad beleavatkozni, a szabad önrendelkezésüket elvenni. Az összes afrikai államot európaiak hozták létre az etnikai kultúrális különbségek teljes figyelmen kívűl hagyásával, sok polgárháborúnak és népirtásnak kell még megtörténni hogy letisztuljanak a dolgok.

VT22 2013.01.28. 19:01:20

@Gaius Plinius Secundus:

Akkor mégis hol húzzuk meg a határvonalat? Ha Belgrád Balkán és így "nem Európa", Budapest miért legyen az? Vagy ha Budapest sem Európa, akkor Krakkó, Prága az-e?
Ha Debrecen Európa, Nagyvárad az-e, ha már részben balkáninak is nevezhető országhoz tartozik?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.28. 19:02:40

@Gaius Plinius Secundus:

Hollywoodban alapvetően 3 időszak volt a "vademberek" bemutatását illetően. Amerikai viszonyok között a vadember jellemzően az indián.

Első időszak, a 60-as évekig: az indián primitív bunkó, gusztustalan szokásokkal, s alattomosan gyilkolja a neki segítő, őt civilizálni akaró fehér embert.

Második időszak, 60-as évektől a 80-as évekig: az alattomos fehér ember gyilkolja a békésen barányt simogató indiánt, aki harmóniában él a világegyetemmel és mindent tud és mindent ért az ősei által felhalmozott mérhetetlen tudásnak köszönhetően.

Harmadik időszak, a 90-es évektől: törekvés a realizmusra.

¿Qué tapas hay? 2013.01.28. 19:03:21

@VT22: A Wiki diagramja a FAOStat népességi adatok alapján készült, ránézésre az 1990-es és az 1995-ös adatok közé "beleinterpolálták" a köztes éveket, hogy szép eredő görbe legyen.

Sajnos képtelen vagyok most az UN DESA adatokat elérni (mint ahogy semmilyen un.org tartományú címet). Bosszantó.

VT22 2013.01.28. 19:07:37

@Gregbíró: "Az összes afrikai államot európaiak hozták létre az etnikai kultúrális különbségek teljes figyelmen kívűl hagyásával"

Momentán fekete-afrika népei (Etiópiát kivéve) nem jutottak el odáig a civilizációban, hogy államra lenne szükségük. Megrekedtek egy törzsi szinten, az alacsony techniaki színvonal miatt nem volt egy olyan kényszerítő erő, ami magasabb fokú társadalmi munkamegosztást és szervezést igényelt volna. A ki hol legeltet témakört meg törzsi keretek között le lehet játszani.

Kérdés, mivel jobb most egy rakat, törzsi-nemzetiségi határokat figyelembe nem vevő állam, mint az egységes gyarmati kormányzás .

Gregbíró 2013.01.28. 19:16:43

@VT22: Már nincs gyarmati kormányzás. Csak egy hátrahagyott közigazgatási rendszer. Szerintem ki kell hogy alakuljanak a nemzet államok, vagy az afrikaiak átugorják ezt a lépcsőt és rögtön globalizált világpolgárok lesznek?

GERI87 2013.01.28. 20:50:13

@Gregbíró:

A határokat valóban az európai államok alkották meg és ők abban (voltak) érdekeltek hogy ezek fennmaradjanak.
Európához hasonlóan két eset lehetséges: kialakul a törzsek, nyelvek, vallások felett álló államnemzeti identitás vagy etnikai, nyelvi, vallási alapon formálódnak új államok (pl dél-szudán, etióp-szomáli konfliktus), vagyis vagy konzerválódik az európai rendezés vagy felbomlik a helyi viszonyoknak megfelelő állapotúra.

De arra is van példa hogy a korábban megszűnt gyarmati területen jön létre új állam (pl Szomáliföld).

Measurer 2013.01.28. 20:54:22

@Pintada: a hutu-tuszi háborút persze nem lehet a ruandai genocidiummal kezdeni vagy lezárni.
1972-ben Burundiban a hutukat mészárolták le (80-210 ezer áldozat).
A ruandai pacifikáció után a háború Kelet-Kongóban, a menekülttáborokban lakó/szervezkedő hutuk megtámadásával, ill. Kabila fellépésével folytatódott és regionális háborúvá szélesedett ki.
Az I.Kongói háborúban (1996-1997) 250-800 ezer, a II.Kongói háborúban (1998-2003) 2,7-5,4 millió áldozattal számolnak.

Kepan 2013.01.28. 21:03:58

Jó tizenx-éve az USA-ban megtapasztaltam, hogy ott már kurvára nem etnikumként kezelik az afro-amerikaiakat. Kivétel persze mindenhol van, volt és lesz, de szerintem ezek ott valamit tudnak. Szeretném én látni az itthoni Marton Luther King-et Ózdról vagy Miskolc Avas ltp-ről. Na persze nem jó így párhuzamot vonni, mert itthon a kisebbségben lévő norvégok többsége képtelen a civilizált életre. Amikor a szomszédban például megy az ordítozás/kiabálás, akkor esküszöm olyan, mintha zen állapotba kerülnék. A vége mindig egy ótvar nagy pofon, amit napokig csend követ.

Bicepsz Elek77 2013.01.28. 22:11:54

Ha viseltek volna fegyvert elkerultek volna a lemeszarlast!!!

kuvaszjoki 2013.01.28. 22:57:47

Ha a feher ember nem avatkozna bele Afrika dolgaiba (politikai, gazdasagi es mindenfele szinten) es nem zsakmanyolna ki, akkor beke lenne ott es fejlodni is tudna gazdasagilag.

Németh András 2013.01.29. 05:58:43

@Farkantoán Chatpartner: én azokra a kommentelőkre gondoltam akiknél az hogy meglássák a valóságot már reménytelen (gondolok itt a "hülye afrikai majmok megérdemlik, úgyis primitívebbek mint mi és csak dugnak agyba főbe hogy écesek legyenek" típusú kommentek jelentős számára, meg reménytelen a másik oldalra elszállt viráglelkű is aki párhavonta rátalál egy ilyen cikkre azon nagyon elszörnyülködik el se tudja képzelni hogy ilyen történhet, majd éli tovább az életét és pár hónap múlva újra (de ez a típus sokkal kevésbé zavar engem mert legalább nem akar ártani, sőt ez utóbbi típust egy-egy ilyen cikkel lehet terelgetni a valóság felé)

A reményvesztett meg inkább én vagyok, mert én meg nem hiszem hogy ez a 21. századi frankó kis nyugati társadalom valaha is eljut egy olyan szintre hogy a valós problémákat megoldja, mert nem olyan a természete. Az emberi faj, inkább ölni szeret, vagy ha nem is öl akkor leginkább lusta és önző, és rohadtul nem érdekli mások problémája. Nem fogjuk magunkat társadalmi szinten össze kapni ha épp kiirtanak egy millió ruandait, vagy akkor sem ha pár tízezer bosnyákot (vagy ugyanezért nehéz ma zöldnek lenni, hogy kicsit szintén magamra utaljak). Persze ha egy puccos kiállításra elmegyünk valami trendi helyre akkor koktéllal a kezünkben rettentő szomorú képet vágunk a dologhoz, majd megfordulunk és el is temetjük magunkba, legyen a a képen szomorú szemű ruandai kisgyerek vagy épp szomorú szemű pandamaci. Vagy esetleg szófusunk az interneten, szavakat elemezgetünk, fogást keresünk egymáson, érvelünk, és jól érezzük magunkat közben. Hisz nem a MI életünk, tehát nem a MI problémánk...

Németh András 2013.01.29. 06:06:50

@Measurer: Azért te most jól megdöntötted az érvemet hogy a ruandai mészárlás a délszláv háború miatt volt figyelmen kívül hagyva. Hisz akkor ezekre a kongói "apró csetepatékra" is kellene találnom valami jó kis európai balhét.

Szóval helyesbítem magam és azután azt vallom hogy 1 millió afriaki halála csak akkor hírérték Európában ha épp nincs valami győzikepukinál "fontosabb" hír a tévében.

Hajrá homoszapiensz!

notC 2013.01.31. 18:53:23

@Pintada: Érdekes dolog ez, és biztos nem is egyértelmű, de (a blog véletlen, egy könyv alapján kezdtem kutakodni kicsit) a wikipedia szerint: "A két etnikai csoport közötti erőszak akkor kezdődött, amikor a tuszik a belga gyarmati uralom megszüntetését kezdték követelni az 1950-es években. A belgák a hutukat pártolták, mert őket könnyebben lehetett kontrollálni. Ezért megkezdték a tuszi főnökök lecserélését hutukra. Ezzel aztán mindkét csoport elégedetlenségét kiváltották."

És véletlenül sem akarom a népirtást kicsinyíteni, de a dolgok sosem csak úgy történnek: "Ennek a következménye egy hutu puccs lett a király ellen, akinek menekülnie kellett az országból. Biha is megsebesült, de túlélte. A Michel Micombero által vezetett, tuszik dominálta hadsereg brutálisan válaszolt: csaknem minden hutu politikust megöltek."

Szóval ha jobban belegondolok, ennek a szerencsétlen országnak, (illetve kettőnek is) eléggé rendesen erőszakkal terhes a történelme. Szegénység, kilátástalanság, erőszak. És így a dolgok hátterének ismeretében még az is érthető (nem elfogadható!), hogy az ENSZ és egyáltalán a "nyugat" nem nagyon mert/akart beleszólni, lévén igazságot tenni nem minden esetben lehet, csak egy kvázi patthelyzetet teremteni.
Két wiki-link:
hu.wikipedia.org/wiki/Ruandai_n%C3%A9pirt%C3%A1s
hu.wikipedia.org/wiki/Ruanda_t%C3%B6rt%C3%A9nelme

v2peti 2013.02.14. 01:15:20

@Muad\\\'Dib: Na de néha muszáj erőltetni!

www.origo.hu/nagyvilag/20130208-nem-menekulnek-a-boszorkanyok-papua-ujguineaban.html

Ilyen esetekben még Gergényi vízágyúja és gumilövedékeis túlságosan enyhe lenne oda! TEK-es szint kellene, meg könnygázgránátok, hogy a csőcseléket megregulázzák! Ha már egyszer a békés megoldás nem vált be! Gondolom az egyház (misszionáriusok) már ott vannak vagy 100-150 éve, és ha ennyi idő alatt nem tudtak célt érni, akkor nem marad más megoldás, csak az erőszakos kultúraterjesztésl.
süti beállítások módosítása